Frågor & Svar
Skapa kundkort manuellt
I denna artikel ska vi gå genom hur vi manuellt skapar ett kundkort via Admin. Normalt ska kunder kunna göra detta via er butik, men ibland kan vi behöva göra detta manuellt åt kunden. Vi börjar med att gå in i Admin och väljer sedan Kundregister och ...
Varför finns inte min butik på Google?
Hur lång tid det tar för Google att indexera din butik/sida kan variera kraftigt, detta kan bero på flera anledningar och att exakt peka ut vilken anledning kan vara extremt svårt. Vanligtvis säger man att det tar mellan en vecka upp till fyra ...
Finns det möjlighet att tilldela flera attributvärden på en produkt?
Fråga: Finns det möjlighet att tilldela flera attributvärden på en produkt? Svar: Det finns ingen gräns för hur många attribut eller attributvärden du kan ha på en produkt. Du kan i princip ha oändligt många olika alternativ. Men, med detta så medför ...
Går det att prova er e-handelslösning?
Fråga: Går det att prova er e-handelslösning? Svar: Självklart! Du kan testa Nordisk e-handel helt fritt i 30 dagar utan att binda dig till något. Om du inte vill fortsätta och konvertera din testbutik till en riktig butik så behöver du inte göra ...
Var kan jag hitta era avtalsvilkor?
Fråga: Var kan jag hitta era avtalsvilkor? Svar: Du kan läsa om våra allmänna villkor här!
Varför finns presentkort inne på rabattkoder?
Fråga: Jag vet inte varför presentkort finns inne på rabattkoder, är det är något som måste ställas in där inne? Svar: När kunder köper ett presentkort så kommer själva presentkortskoden att genereras och hamna under "rabattkoder". Rabattkoder berör ...
Hur lägger jag in fält för rabattkod i kassan?
Fråga: Hur får jag en flik i kassan där kunder kan lägga in en rabattkod? Måste kunden vara inloggad för att kunna lägga en rabattkod? Svar: Nej, kunden behöver inte vara inloggad för att kunna använda sig av en rabattkod. Det ni behöver göra är att ...
Mitt presentkort fungerar inte i kassan, vad kan det bero på?
Fråga: Jag har nu försökt att lägga in ett presentkort men får det inte att fungera i kassan. Vad kan det bero på? Svar: Det krävs två inställningar för att presentkortet ska fungera: Ett giltigt datum och att presentkortet är aktivt. Dubbelkolla ...
Går det att ändra ordningen på betalsätt i kassan?
Fråga: Går det att ändra ordningen på betalsätt i kassan? Svar: Det är möjligt att ändra ordningen på de övriga betalsätten men inte på diverse checkouter så som till exempel Klarna eller Svea. För att ändra ordningen för övriga betalsätt går du in ...
Hur gör man en inleverans?
Fråga: Jag har beställt artiklar från min leverantör och ska göra en inleverans. Hur gör jag detta? Svar: Detta görs för det mesta i företags affärssystem. Du jobbar då med inleveransen i affärssystemet som i sin tur skickar ut det nya lagersaldot ...
Hur snabbt får man betalt från betalleverantörer?
Fråga: Hur snabbt får man betalt från betalleverantörer? Svar: När man väljer betalleverantör så tecknar man ett avtal med dem, vilket sker fristående från oss. Utbetalningarna från betalleverantörerna kan skilja sig beroende på vem du väljer, Klarna ...
Hur kan jag se vilka produkter som finns inlagda under ett attribut och ta bort dessa attributvärden?
Fråga: Jag tror att det finns produkter inlagda under ett av mina attribut, men vet inte vilka produkter som ligger under där. Hur kan jag se vilka produkter som finns inlagda under ett attribut och ta bort dessa attributvärden? Svar: 1. Börja med ...
Hur redigerar jag kategorimenyn som ligger till vänster?
Fråga: När jag klickar på en kategori i min produktmeny i vänsterspalten så öppnas inte kategorin utan menyn fäller bara ut underkategorier i min produktmeny. Jag kan klicka mig in på en underkategorier men inte på första kategorin. Jag vill komma in ...
Hur sker betalningen till Nordisk e-handel?
Fråga: Hur sker betalningen till Nordisk e-handel? Svar: Betalning sker normalt mot faktura med 30 dagars betalningsvillkor.
Varianthantering - Vilken artikel visas först?
Fråga: Hur väljer systemet vilken artikel som ska visas först om man har flera olika varianter av en artikel? Svar: Gällande hur systemet väljer vilken vara som hamnar först beror på attributvärdets placering. Ett exempel är om en prou skulle ha ...
Varför syns inte rabattkoden på produkt?
Fråga: Jag försöker få till en rabattkod med 20% rabatt. Koden är "Test", men det händer inget när jag skriver in den och trycker på använd rabattkod. Varför? Svar: När jag kikar på rabattkoden "Test" så verkar det som att rabattkoden inte gäller för ...
Hur skapar jag en e-postlänk?
Fråga: Hur skapar jag en e-postlänk? Svar: Börja med att gå till Sidor -> Layouteditorn. Öppna sedan den sida som du vill länka e-postlänken på och lägg sedan till blocket som heter Html-block. Redigera Html-blocket, då dyker text-editorn upp, du kan ...
Artikeln syns inte på min sida
Fråga: I min webshop finns 24 artiklar som ska ligga i en undergrupp. Dom finns inlagda under produkten i fråga och har status visning = Aktiv, men de syns inte ute i butiken ändå. Vad kan de bero på? Svar: En rimlig förklaring kan vara att de inte ...
Prisinformationslagen - Information om tillkännagivande om prissänkning
Fråga: Vad innebär det nya kravet om tillkännagivande om prissänkning enligt Prisinformationslagen? Svar: Den 1 september 2022 infördes en ny regel kring hur företag behöver informera om prissänkningar i samband med rea eller andra kampanjer och ...
Får man lov att överlåta butiken till någon annan?
Fråga: Får man lov att överlåta butiken till någon annan? Svar: Absolut, det går att överlåta butiken, men för att göra det behöver man fylla i en överlåtningsblankett som man skickar in till oss, som behöver granskas. Den tillträdande Kunden är inte ...
Kan man erbjuda kunden att välja utlämningställe i er plattform?
Fråga: Kan man erbjuda kunden att välja utlämningsställe i er plattform? Svar: Detta är möjligt med Klarna Shipping Assistant om man använder sig av Klarna och nShift. Här kan du läsa mer om Klarna Shipping Assistant.
Prisinformationslagen - Information om tillkännagivande om prissänkning
Prisinformationslagen - Information om tillkännagivande om prissänkning Fråga: Vad innebär det nya kravet om tillkännagivande om prissänkning enligt Prisinformationslagen? Svar: Den 1 september 2022 infördes en ny regel kring hur företag behöver ...