Frågor & Svar
Skapa ny administratör i butiken
I denna artikel ska vi kolla på hur vi skapar nya användare till vår Admin. Detta kan användas när en ny person ska få tillgång till Admin så att de kan ändra saker eller administrera orders i butiken. Vi börjar med att gå till Butik - ...
Skapa kundkort manuellt
I denna artikel ska vi gå genom hur vi manuellt skapar ett kundkort via Admin. Normalt ska kunder kunna göra detta via er butik, men ibland kan vi behöva göra detta manuellt åt kunden. Vi börjar med att gå in i Admin och väljer sedan Kundregister och ...
Finns det möjlighet att tilldela flera attributvärden på en vara?
Fråga: Finns det möjlighet att tilldela flera attributvärden på en vara? Svar: Det finns ingen gräns för hur många attribut eller attributvärden du kan ha på en vara. Du kan i princip ha oändligt många olika alternativ. Men, med detta så medför det ...
Går det att prova er e-handelslösning?
Fråga: Går det att prova er e-handelslösning? Svar: Självklart! Du kan testa Nordisk e-handel helt fritt i 30 dagar utan att binda dig till något. Om du inte vill fortsätta och konvertera din testbutik till en riktig butik så behöver du inte göra ...
Var kan jag hitta era avtalsvilkor?
Fråga: Var kan jag hitta era avtalsvilkor? Svar: Du kan läsa om våra allmänna villkor här!
Varför finns presentkort inne på kampanjkoder?
Fråga: Jag vet inte varför presentkort finns inne på kampanjkoder, är det är något som måste ställas in där inne? Svar: När kunder köper ett presentkort så kommer själva presentkortskoden att genereras och hamna under "Kampanjkoder". Kampanjkoder ...
Hur lägger jag in fält för kampanjkod i kassan?
Fråga: Hur får jag en flik i kassan där kunder kan lägga in en rabattkod? Måste kunden vara inloggad för att kunna lägga en kampanjkod? Svar: Nej, kunden behöver inte vara inloggad för att kunna använda sig av en kampanjkod. Det ni behöver göra är ...
Mitt presentkort fungerar inte i kassan, vad kan det bero på?
Fråga: Jag har nu försökt att lägga in ett presentkort men får det inte att fungera i kassan. Vad kan det bero på? Svar: Det krävs två inställningar för att presentkortet ska fungera: Ett giltigt datum och att presentkortet är aktivt. Dubbelkolla ...
Går det att ändra ordningen på betalsätt i kassan?
Fråga: Går det att ändra ordningen på betalsätt i kassan? Svar: Det är möjligt att ändra ordningen på de övriga betalsätten men inte på diverse checkouter så som till exempel Klarna eller Svea. För att ändra ordningen för övriga betalsätt går du in ...
Hur gör man en inleverans?
Fråga: Jag har beställt artiklar från min leverantör och ska göra en inleverans. Hur gör jag detta? Svar: Detta görs för det mesta i företags affärssystem. Du jobbar då med inleveransen i affärssystemet som i sin tur skickar ut det nya lagersaldot ...
Hur snabbt får man betalt från betalleverantörer?
Fråga: Hur snabbt får man betalt från betalleverantörer? Svar: När man väljer betalleverantör så tecknar man ett avtal med dem, vilket sker fristående från oss. Utbetalningarna från betalleverantörerna kan skilja sig beroende på vem du väljer, Klarna ...
Hur kan jag se vilka varor som finns inlagda under ett attribut och ta bort dessa attributvärden?
Fråga: Jag tror att det finns varor inlagda under ett av mina attribut, men vet inte vilka varor som ligger under där. Hur kan jag se vilka varor som finns inlagda under ett attribut och ta bort dessa attributvärden? Svar: 1. Börja med att gå till ...
Hur redigerar jag varugruppsmenyn som ligger till vänster?
Fråga: När jag klickar på en varugrupp i min produktmeny i vänsterspalten så öppnas inte varugruppen utan menyn fäller bara ut undervarugrupperna i min produktmeny. Jag kan klicka mig in på en undervarugrupp men inte på första varugruppen. Jag vill ...
Hur sker betalningen till Nordisk e-handel?
Fråga: Hur sker betalningen till Nordisk e-handel? Svar: Betalning sker normalt mot faktura med 30 dagars betalningsvillkor.
Varianthantering - Vilken artikel visas först?
Fråga: Hur väljer systemet vilken artikel som ska visas först om man har flera olika varianter av en artikel? Svar: Gällande hur systemet väljer vilken vara som hamnar först beror på attributvärdets placering. Ett exempel är om en vara skulle ha ...
Varför syns inte kampanjkoden på varan?
Fråga: Jag försöker få till en kampanjkod med 20% rabatt. Koden är "Test", men det händer inget när jag skriver in den och trycker på använd kampanjkod. Varför? Svar: När jag kikar på kampanjkoden "Test" så verkar det som att kampanjkoden inte gäller ...
Hur skapar jag en e-postlänk?
Fråga: Hur skapar jag en e-postlänk? Svar: Börja med att gå till Sidor -> Layouteditorn. Öppna sedan den sida som du vill länka e-postlänken på och lägg sedan till blocket som heter Html-block. Redigera Html-blocket, då dyker text-editorn upp, du kan ...
Artikeln syns inte på min sida
Fråga: I min webshop finns 24 artiklar som ska ligga i en undergrupp. Dom finns inlagda under varan i fråga och har status visning = Aktiv, men de syns inte ute i butiken ändå. Vad kan de bero på? Svar: En rimlig förklaring kan vara att de inte fått ...
Prisinformationslagen - Information om tillkännagivande om prissänkning
Fråga: Vad innebär det nya kravet om tillkännagivande om prissänkning enligt Prisinformationslagen? Svar: Den 1 september 2022 infördes en ny regel kring hur företag behöver informera om prissänkningar i samband med rea eller andra kampanjer och ...
Får man lov att överlåta butiken till någon annan?
Fråga: Får man lov att överlåta butiken till någon annan? Svar: Absolut, det går att överlåta butiken, men för att göra det behöver man fylla i en överlåtningsblankett som man skickar in till oss, som behöver granskas. Den tillträdande Kunden är inte ...
Kan man erbjuda kunden att välja utlämningställe i er plattform?
Fråga: Kan man erbjuda kunden att välja utlämningsställe i er plattform? Svar: Detta är möjligt med Klarna Shipping Assistant om man använder sig av Klarna och nShift. Här kan du läsa mer om Klarna Shipping Assistant.