I denna artikel ska vi gå genom hur vi manuellt skapar ett kundkort via Admin. Normalt ska kunder kunna göra detta via er butik, men ibland kan vi behöva göra detta manuellt åt kunden.
Vi börjar med att gå in i Admin och väljer sedan Kundregister och sedan Kunder högst upp i menyn. På sidan som vi kommer in på väljer vi den gröna knappen längst ner till höger som heter “Skapa ny kund”.
En ny ruta kommer då att öppnas upp där vi kan fylla i alla kundens uppgifter (Se bild nedan). Högst upp hittar vi en ruta där vi kan fylla i saker som KundID eller Kundnummer, Person- eller Organisationsnummer, vilken Kundtyp det är och om kunden ska vara i en speciell Kundkategori.
Under rutan Fakturaadress så fyller vi i alla uppgifter som är kopplade till kundens Fakturaadress, såsom Namn, Företag, Adressuppgifter och Kontaktuppgifter (Se bild nedan).
I rutan högst uppe till höger så fyller vi i uppgifter för kunds inlogg och även välja om kunden ska vara Aktiv eller inte. Om kunden redan har ett inlogg så kan vi här även logga in som kunden och lägga en beställning åt de om vi vill det samt maila ut ett nytt lösenord till en kund (Se bild nedan).
När vi fyllt i allt som vi behöver så trycker vi på den gröna “Spara och stäng”- knappen nere till höger och rutan stängs och ett kundkort är skapat.
Lycka till!