Klarna Shipping Assistant är en tjänst som är tillgänglig via Klarna Checkout och gör det möjligt att visa fraktmetoder och fraktpriser direkt i Klarna Checkout. Målet med KSA är att förenkla checkout-flödet för att öka konverteringen.
Vad är fördelarna med att använda Klarna Shipping Assistant och Klarna Checkout?
En av fördelarna, som nämnts tidigare, är att det förenklar kundens upplevelse. Undersökningar visar också att konsumenter är mer benägna att handla i en webbutik som erbjuder förväntade leveransdatum och möjligheten att spåra sina försändelser. Dessutom utgör ungefär 5% av alla kundfrågor frågor om var deras paket är. Genom att använda KSA kan du undvika dessa frågor och frigöra mer tid för andra uppgifter.
Vänligen notera att följande guide är anpassad för nShift. Om du använder ett annat TA-system än nShift, rekommenderar vi att du kontaktar deras kundtjänst för ytterligare support när det gäller att konfigurera Klarna Shipping Assistant.
För att kunna erbjuda Klarna Shipping Assistant behöver du:
- Aktiverad Klarna Checkout i din butik.
- Ett TA-system som t.ex. nShift.
Så här aktiverar du KSA via Fraktjakt:
I din kontrollpanel hos nShift, konfigurerar du din fraktcheckout med de olika fraktalternativ du vill erbjuda. Det är också här du ställer in priser och eventuella krav för kundtyper, med mera. Om du behöver hjälp med att aktivera nShift kan du läsa mer om det
här.
Att ha i åtanke när du använder nShift:
Om din butik har en rabatt som ger fri frakt, måste du lägga in en parameter hos nShift för detta ändamål. Använd 'free_shipping' som namn, 'Boolean' som typ, och standardvärdet 'false' (Se bild nedan för exempel).
Som tidigare nämnt, om du använder ett annat TA-system än nShift, rekommenderar vi att du kontaktar deras kundtjänst för ytterligare support när det gäller att konfigurera Klarna Shipping Assistant.
Så skapar du en Shipping profile i Klarna steg-för-steg:
1. Logga in i er Klarna portal > Logistik > Shipping profiles > New profile:
2. Välj ett namn för profilen och välj ert Merchant ID klicka därefter på nästa:
3. I nästa ruta så väljer ni ert TA-system, exempelvis Unifaun LIVE för nShift.
Under "Identifier" ska du sätta ihop API ID (ej hemligheten) tillsammans med KSA checkout ID. Observera att det ska finnas bindestreck ( - ) mellan dessa ID:n. (Se exempelbild nedan) . Under Key anger du API hemligheten.
4. När ni klickar slutför så utförs en kontroll och är allt okej så blir det bockar på allt (Se bild nedan):
5. Notera att om status på denna koppling står som "Inaktiv" behöver en profil skapas. Skapa profil under logistik -> Active profiles -> New country mapping:
Välj ditt KCO merchant ID -> välj land där KSA ska funka (Gäller det alla länder så välj "global" ) -> välj din profil som du skapat i steget innan. Tryck sedan på Next och gå tillbaka till Shipping profile så bör profilen för KSA nu vara aktiv.
Om du behöver vidare hjälp kring stegen ovan kan du kontakta Klarnas support
här.
Nu är KSA uppsatt och så länge nShift har utfört inställningarna i sitt system bör Klarna Shipping Assistant vara igång i butiken.
Tänk på:
- Använder du Klarna Shipping Assistant kommer fraktsätten som fanns uppsatta i butiken ersätts helt med fraktsätten du ställt in i ditt TA-system direkt i Klarnas Checkout. Butikens egna fraktsätt kommer fortfarande att visas för andra betalsätt än Klarna eller om nShift eller Klarna inte läses in.
- Du bör sätta upp ett par fraktsätt för om nShift eller KSA inte läses in som nämnt ovan. Då syns fraktsätten från butiken istället som alternativ.
- När en kund beställer något i KSA kommer fraktsättet Klarna Shipping Assistant automatiskt skapas då vår kassa kräver ett fraktsätt.
Skulle några frågor uppstå i samband med implementeringen är ni välkomna att kontakta oss.
Lycka till!