I denna artikel kommer vi att gå igenom vanliga fel och vad behöver kolla på om Klarna Checkout inte fungerar. O
m du har något annat betalsätt och behöver felsöka detta rekommenderar vi att du istället läser artikeln Mitt betalsätt eller fraktsätt syns inte i kassan.
Du kan ansöka om Klarna genom att gå in i administrationen på Order -> Betalsätt -> Aktivera Klarna Checkout. Skulle det vara så att den funktionen inte finns där så kan du kontakta vår support så att vi aktiverar den åt er.
Det är bra att ha läst artikeln
Skapa eller redigera ett betalsätt innan du felsöker betalsättet. Strukturen fungerar ungefär likadant för alla betalsätt förutom vissa specifika inställningar för respektive betalsätt. I administrationen under Mitt NEH -> Komma-igång-guide och sedan Videor: Kom igång finner du även videoguiden Betalsätt som förklarar hur du lägger till ett betalsätt.
Vanliga fel:
Nedan finner du vanliga fel som kan vara orsaken till att Klarna Checkout inte fungerar. Om det trots detta inte fungerar så rekommenderar vi att du dubbelkollar dina inställningar. Kvarstår problemet kan du behöva kontakta Klarna. Om du behöver du kontakta Klarnas support finner du deras supportsida här.
För att felsöka Klarna går du in på Order -> Betalsätt och sedan redigerar du betalsättet för Klarna (Se bild nedan).
1. Giltliga uppgifter:
Dubbelkolla först och främst att de uppgifter du skriver in på betalsättet är giltiga. Detta gör du under Inställningar för betalleverantör och sedan under Butiks ID och Secret (Se bild nedan). Ditt Butiks ID ser ut ungefär såhär: PK10093_c66456102663 och din Secret kommer att se ut ungefär såhär: cZja3LiSHRMFCiO7. Observera att detta endast är exempel på hur det kan se ut och att du bör du ha fått dessa uppgifter från Klarna, har du inte fått dessa behöver du kontakta dom.
Dubbelkolla slutligen även så att betalsättet är inställt som Produktion under Driftläge.
2. Giltliga fraktsätt och Giltliga länder:
Vad som även är viktigt att tänka på är att du har ställt in så att ditt aktuella betalsätt går att använda med det fraktsätt som du eller kunden valt och att du har aktiverat landet som kunden handlar från. Detta ställer du in under Giltliga fraktsätt och Giltliga Länder (Se exempelbilder nedan). Om du upptäcker att något saknas och du aktiverar ett fraktsätt eller ett giltligt land så behöver du trycka på knappen Verkställ och sedan på Spara.
3. Aktivt i butik:
Säkerställ slutligen även att betalsättet är valbart och Aktivt i din butik. Detta gör du under fliken Inställningar genom att säkerställa att alternativet Valbart i butik (Aktiv) är valt. Om detta alternativ inte är aktivt så kryssar du i rutan och trycker du på knappen Verkställ -> och slutligen på Spara.
Lycka till!