Om ett fraktsätt inte syns i kassan:
Logga in i administrationen och gå in på
Order ->
fraktsätt sedan går du in och redigerar fraktsättet. Hur du skapar eller redigerar ett fraktsätt kan du läsa mer om
här.
Först och främst behöver säkerställa att du kryssat i checkboxen “Aktiv” för att se till så att fraktsättet är valbart och synligt. För att fraktsättet ska fungera behöver du även fylla i den högsta vikten för paketet under Vikt högst (Kg).
Om fraktsättet inte syns i kassan kan det även bero på att du inte har lagt in några fraktpriser. Under Pris (Kr) fyller du sedan i priset för varje kategori du skapat för viktklasserna. Om du inte vet vad du skall ta betalt eller har gratis frakt så sätter du 0 kr och max antal kg i vikt. Glöm inte lägga till de länder som det gäller för och att fraktsättet är aktivt.
Är det så att transportören endast tar en viss maxvikt eller att du behöver skapa olika prisgrupper för viktklasserna fyller du i detta. Är det samma pris oavsett vikt kan du fylla i till exempel 99 999 för att säkerställa att denna prisklass fungerar oavsett vikt. Var noga med att ställa in ett brett utbud för vikt så att det finns olika alternativ för olika viktklasser.
Om ett betalsätt inte syns i kassan:
Logga in i administrationen och gå in på Order -> Betalsätt.
Dubbelkolla först och främst att de uppgifter du skriver in på betalsättet är giltiga. Hur du skapar ett betalsätt kan du läsa om här.
Vad som även är viktigt att tänka på är att du har ställt in så att ditt aktuella betalsätt går att använda med det fraktsätt som du eller kunden valt och att du har aktiverat de länder som kunden handlar från. Detta ställer du in under Giltiga fraktsätt och Giltiga Länder när du skapar ett nytt betalsätt eller redigerar ett befintligt betalsätt.
Säkerställ även att betalsättet är valbart och aktiv i din butik. Detta gör du under Inställningar på ett betalsätt genom att kryssa i Valbart i butik (Aktiv) -> sedan trycker du på knappen Verkställ -> och slutligen på Spara.
Lycka till!