Skapa eller redigera ett fraktsätt

Skapa eller redigera ett fraktsätt

I denna artikeln kommer vi gå igenom hur du skapar eller redigerar ett fraktsätt i administrationen och dess funktioner.

Förkunskaper som kan vara bra att ha innan du går igenom denna artikeln:
Det kan vara bra att ha skapat ett betalsätt, då du kommer behöva koppla ihop fraktsättet med ett betalsätt.

För att skapa ett fraktsätt:
Börja med att logga in i administrationen och gå in på Order -> Fraktsätt. Tryck sedan på den gröna knappen Skapa nytt fraktsätt längst nere till höger.

Steg 1 - Skapa ett fraktsätt:

I rutan som dyker upp börjar du med att ge fraktsättet ett Namn, detta namn kommer även synas ute i kassan. Sedan anger du ett Namn på avgiften det är denna information som kommer att synas på orderbekräftelsen och summeringen i kassan.

Du kan även välja att fylla i en Lång beskrivning som kan vara relevant för kunden såsom leveranstid eller annan relevant information.

Har du flera språk i din butik behöver du även fylla i vilken text som ska stå för dessa språk, det gör du under Texter som visas i eventuell internationell kassa.

Slutligen kan du även välja att ladda upp en bild för fraktsättet, exempelvis en företagslogga under fliken Bild.

Tips!
Vill du aktivera eller avaktivera Lång beskrivning helt och hållet? Detta gör du genom att gå in på Order -> Kassainställningar -> Utförlig beskrivning.


Steg 2 - Inställningar:

Under fliken Inställningar ställer du in hur fraktsättet ska vara strukturerat. Först och främst behöver du kryssa i checkboxen “Aktiv” för att se till så att fraktsättet är valbart och synligt. För att fraktsättet ska fungera behöver du även fylla i den högsta vikten för paketet under Vikt högst (Kg). Är det så att transportören endast tar en viss maxvikt eller att du behöver skapa olika prisgrupper för viktklasserna fyller du i detta. Är det samma pris oavsett vikt kan du fylla i till exempel 99 999 för att säkerställa att denna prisklass fungerar oavsett vikt. Under Pris (Kr) fyller du sedan i priset för varje kategori du skapar för viktklasserna.

Den slutgiltiga inställningen du behöver göra under Inställningar är att fylla i ifall fraktsättet har en minimum- eller maximumsumma. På så sätt dyker rätt fraktsätt upp i kassan beroende på kundens ordersumma.

Steg 3 - Giltiga länder

Under fliken Giltiga länder kan du ställa in vilka länder som det specifika fraktsättet ska vara giltigt för.

Steg 4 - Koppla ihop med ett betalsätt:

För att det ska gå att använda fraktsättet i butiken, måste du slutligen även koppla ihop det med ett aktivt betalsätt. Detta gör du genom att gå in på på betalsättet i administrationen. Detta hittar du under Order -> Betalsätt sedan går du in och redigerar betalsätten som ska vara kopplade till fraktsättet. Under Går att välja dessa fraksätt klickar du i fraktsätten som ska vara tillgängliga för betalsättet i fråga.

Steg 5 - Resultat i Butiken:


Nu är fraktsättet aktivt och dyker upp i kassan. För att se hur fraktsättet ser ut i kassan kan du gå ut i butiken och lägga till varor i kundvagnen och gå till kassan. Slutligen väljer du ett betalsätt som är giltligt med ditt nya fraktsätt och kan på så sätt se hur ditt nya fraktsätt ser ut i kassan.

För att redigera ett befintligt fraktsätt:
Börja med att logga in i administrationen och gå in på Order -> Fraksätt. Sedan trycker du på den gröna redigera knappen till höger på fraktsättet.



När du har klickat på redigera dyker rutan ovanför upp. Under Beskrivning/Bild kan du redigera Namn, Namn på avgiften, Lång beskrivning, Texter som visas i eventuell internationell kassa och sedan kan du slutligen lägga till vilken Bild fraktsättet ska ha.

Under Inställningar kan du bland annat ställa in Fraktprislista, Moms, Minsta/Maxorder.
Under Giltiga länder kan du slutligen ändra vilka länder fraktsättet ska vara giltigt för.

Lycka till!






    • Related Articles

    • Skapa eller redigera ett betalsätt

      I denna artikeln kommer vi gå igenom hur man skapar eller redigerar ett betalsätt i administrationen och dess funktioner. För att skapa ett betalsätt Börja med att logga in i administrationen och gå in på Order -> Betalsätt. Tryck på den gröna ...
    • Skapa kundkort manuellt

      I denna artikel ska vi gå genom hur vi manuellt skapar ett kundkort via Admin. Normalt ska kunder kunna göra detta via er butik, men ibland kan vi behöva göra detta manuellt åt kunden. Vi börjar med att gå in i Admin och väljer sedan Kundregister och ...
    • Skapa, redigera eller radera en administratör

      I denna artikel ska vi kolla på hur vi skapar nya användare i administrationen på Nordisk e-handel. Detta kan användas när en ny person ska få tillgång till Admin så att de kan ändra saker eller administrera orders i butiken. Börja med att gå till ...
    • Mitt fraktsätt eller betalsätt är inte synligt i kassan

      Ett vanlig helpdesk fråga är varför betalsättet eller fraktsätten inte syns i kassan. Denna artikel går igenom hur du kan felsöka så att betalsättet eller fraktsättet är korrekt inställt. Om ett fraktsätt inte syns i kassan: Logga in i ...
    • Kom igång med NEH go!

      Nedan finner du relevanta länkar till artiklar som kan vara bra att läsa för att kunna komma igång ordentligt med er butik. Relevanta artiklar: Videoguide: Layouteditorn del 1 - Grunderna Videoguide: Layouteditorn del 2 - Lägga till ett block ...