Guide för språkstöd & valutahantering

Guide för språkstöd & valutahantering

Denna guide kommer gå igenom hur man lägger till flera språk i en butik, hur de hanteras i systemet, hur man kan införa ett enkelt sätt för kunder att själv ändra språk i butiken, samt att  koppla språk och valuta som standardvärden för olika länder.

Tänk på att det endast är vissa prenumerationer som har stöd för flera språk. Här kan du se vilka prenumerationer som tillåter det. Har du en prenumeration som tillåter flera språk och detta är första gången du ska lägga till ett språk så kan du behöva kontakta oss om knappen Nytt språk inte dyker upp under Butik -> butiksinställningar trots att du följer stegen nedan.

Lägga till språk:
Under Butik -> butiksinställningar finns möjligheten att lägga till flera språk. Tryck på Nytt språk så öppnas en ruta för språkets inställningar. Välj språket ni vill använda och klicka i Visas så att alternativet finns tillgängligt om du har en språkväljare i butiken (Se information kring detta nedan). Tryck sedan på Spara. Ett språk visas endast i butiken om det har en grön markör under fliken Visas under Språk (Se bild nedan).

Språkhantering:
När ett språk har lagts till i butiken, kommer det att skapas extra flikar i alla delar av butiken för textfält, bilder, samt SEO-alternativ. varje språk kommer få en egen flik i admin. När ett språk har lagts till i butiken, kommer fälten för det språket att vara tomma. Detta gäller för produkter, butikssidor, och alla delar som påverkas av språkstödet. För att språk ändringen ska fungera behöver du alltså fylla i en översättning till det språk som ska finnas tillgängligt. Detta gör du genom att gå in och redigera respektive element där översättningen krävs. Ett exempel på detta kan vara att gå in på en produkt och redigera detta. Då hade du alltså navigerat dig in till den specifika produkten och redigerat denna för att sedan fylla i alla relevanta fält med en översättning på det språk du har aktiverat (se exempelbild nedan).

Flikarna grupperar inställningar som påverkas av språkstödet. Om en inställning inte inkluderas under en språkflik, är det en generell inställning som gäller oberoende vilket språk som är aktivt. Några exempel på detta är lagersaldo, pris, eller tillhörande varumärke.

 
Språkväljare:
Genom Layouteditorn kan man placera ut en enkel språkväljare, som tillåter kunder att byta språk i butiken. Språken kommer endast att synas i väljaren om de har satts som Visas under butiksinställningar. Se exempelbild nedan på vilket layoutblock man lägger till layouteditorn. Här kan du läsa om hur du arbetar med layouteditorn.


Landväljare:
Landväljaren möjliggör för kunder att välja ett aktivt land i butiken samt tillhörande språk och valuta. Vilka möjligheter kunder ska ha bestäms i blockets inställningar. Notera att om kunden ska ha möjligheten att välja ett alternativ i väljaren, måste det vara satt som synligt/valbart i butiken.
Se bilderna nedan på hur landväljaren ser ut i layouteditorn.



Standardvärden för länder:
Standarvärden för länder tillåter dig att ställa in valuta och språk för respektive land. Vilket då tillåter att om kunden byter till ett specifikt land i butiken, ändras även språk och valuta för kunden i fråga. Om fältet lämnas tomt används språket och valutan som var aktivt i butiken innan landsbytet.

Inställningarna för länder finns under Kundregister -> Inställningar och sedan under Butiken tillåter kunder från följande länder. Förutom kopplat språk och valuta kan här bestämmas om landet ska vara valbart i butiken, samt landets flagga. Landets flagga är den ikon som visas för landet i landväljaren, förutsatt att inställningen för att visa flaggan är aktiv.

Valuta:
Hos oss på Nordisk E-handel kan du ha obegränsat med valutor i butiken beroende på vilken prenumeration du har. Detta är mycket efterfrågat ifall du har flera domäner riktat till olika länder.

Du skapar en valuta genom att logga in i administrationen och i menyn åt vänster går du in på:
Butik ->  Butikinställningar -> Scrolla ner till sektionen Valutor.

För att skapa en valuta klickar du i högra hörnet "Ny valuta". Därefter får du upp en ruta där du kan kryssa i om den valutan ska visas eller inte.

Kod kan exempelvis vara DKK, EUR, etc. Symbol och namn likaså. Växlingskursen fyller du du i själv i och uppdaterar manuellt efter behov. Systemet gör alltså INTE detta automatiskt, detta på grund av att systemet måste då ta hänsyn till varje minsta decimaltal vilket i slutändan inte blir optimalt och ser inte lika användarvänligt ut mot slutkunden.

När du har skapat en valuta så kan slutresultatet se ut såhär exempelvis:


Här kan systemet hantera valutor på två sätt som det står ovan.

Vissa av vår prenumerationer erbjuder även Flera valutor med prislistor (följ länken ovan för att se vilka prenumerationer). Prislistor kan exempelvis vara bra ifall du önskar ha en prislista för privatpersoner och en prislista specifikt för företag eller återförsäljare.

Efter att du har skapat valutor så behöver du lägga till en "valutaväljare" i layouteditorn så att kunder har möjlighet att välja bland valutor i butiken. Detta lägger man till under "header" i verktyget layouteditorn.

Ifall du är osäker på hur man jobbar i layouteditorn så har vi en manual som beskriver steg för steg, du kan läsa om det här eller kolla på våra videoguider: Layouteditorn del 1 - GrundernaLayouteditorn del 2 - Lägga till ett block samt Layouteditorn del 3 - Lägga till bilder.




    • Related Articles

    • Bildhantering för webben - kom igång guide

      En webbsida består oftast av 80% bilder, så det är viktigt att bilderna är optimerade för att ge en bra besökarupplevelse. Syftet med optimeringen är att få ner filstorleken så mycket som möjligt utan att försämra bildkvaliteten. Här en en guide i ...
    • Videoguide: Peka Domän

      Videon nedan är en enkel komma-igång-guide som steg-för-steg demonstrerar hur du får er domän att peka mot er butik. Tips! Glöm inte att även lägga in eventuella omdirigeringar (Redirects). Detta kan du läsa mer om här.
    • Fri frakt för presentkort

      I denna artikel så ska vi gå genom hur du skapar ett fraktsätt med fri frakt för presenkort. Steg 1 - Skapa ett presentkort Skapa först ett eller flera olika presentkort genom att följa guiden denna guide. Tänk på att när du lägger till ett nytt ...
    • Adress för ordermail - SPF/DKIM/DMARC

      I denna guide ska vi gå igenom hur ni lägger till, ändrar och sätter upp en validerad e-post adress för order mailen i butiken. En validerad E-post att adress behöver ha en SPF, DKIM och DMARC, vilket de flesta mail leverantörer har börjat kräva ...
    • Guide: Koppla Mailchimp till din webbutik

      I denna artikel går vi igenom hur du kopplar Mailchimp till din webbutik. Först och främst behöver du sätta upp ett konto hos Mailchimp, sedan kan du följa stegen nedan. När du har satt upp ett konto behöver du även sätta upp din första lista, så att ...