Rörligt innehåll i sociala medier är populärt. Kanske har du själv fastnat i en välgjord video du stött på? Faktum är att rörligt innehåll ofta får mer uppmärksamhet än statiska inlägg. Att arbeta med rörligt innehåll är därför viktigt när du vill skapa engagemang och väcka intresse. Men hur gör man egentligen rörligt innehåll? Vi ger dig våra bästa tips.
1. DU KAN VARA FOTOGRAF
Vill du filma men saknar toppmodern utrustning? Det gör inget. Dagens mobilkameror är så bra att de ämnar sig utmärkt när du vill skapa rörligt innehåll till dina sociala medier. Vilket format du filmar i är dock viktigt. För vissa medier är ett stående format bättre, medan andra kräver ett liggande format.
Liggande format passar bra för: Youtube Stående format passar bra för: Instagram stories, Facebook stories, TikTok, Snapchat Båda format passar för: Instagramflödet, LinkedIn, Facebookflödet
2. HÅLL TEMPO
På sociala medier ska det gå fort. Dina följare håller ett snabbt tempo när de scrollar och för att väcka intresse krävs kvickhet. Om du exempelvis gör en video där du svarar på frågor, satsa på snabb klippning och korta svar. För att behålla nyfikenheten krävs nämligen att informationen tilldelas dina följare på ett effektivt sätt. Ett snabbt tempo gäller för allt rörligt, redigerat, innehåll du gör på sociala medier, så se till att rapphet finns på plats.
3. TEXTA ALLT
För att ditt rörliga innehåll ska vara relevant, bli lättare att ta till sig och kunna konsumeras av så många som möjligt är det viktigt att du textar det. När du textar material som ska publiceras på sociala medier behöver du inte texta utfyllnadsord eller upprepningar. Se istället till att texta kärnan i det som sägs så att budskapet kommer fram. Det finns flera program där du enkelt kan texta ditt innehåll varav några är Premiere Pro, Canva och iMovie.
4. DESIGN OCH EFFEKTER
Enkel design i ditt rörliga innehåll gör att det snabbt ser mer professionellt ut. Och som tur är, är sådan design inte särskilt svårt att göra. Om du exempelvis vill ha en banderoll som rullar in, en snygg övergång eller en tonplatta under en persons namn kan du enkelt lägga in det med hjälp av tidigare nämnda program, Premiere Pro, Canva och iMovie. På Youtube finns dessutom otaliga how-to-videor som steg för steg förklarar exakt hur du ska göra när du vill lägga in grafiska element i ditt innehåll.
5. HA ETT SYFTE OCH EN MÅLGRUPP
Ditt rörliga innehåll blir som allra bäst när du har ett syfte med det. Vad vill du säga, och till vem? Genom att ha en genomtänkt idé och ett budskap blir skapandet av innehållet betydligt mycket enklare. Att ta stöd från strategi förkortar arbetstiden, förbättrar materialet och ökar chansen för engagemang. Att publicera någonting, bara för att göra det leder sällan till något speciellt. Se till att ha en uttänkt målgrupp som du riktar ditt innehåll till. Vill du veta hur du gör en målgruppsanalys?
Läs mer om det här.