5 tips på hur du skapar rörligt innehåll

5 tips på hur du skapar rörligt innehåll




Rörligt innehåll i sociala medier är populärt. Kanske har du själv fastnat i en välgjord video du stött på? Faktum är att rörligt innehåll ofta får mer uppmärksamhet än statiska inlägg. Att arbeta med rörligt innehåll är därför viktigt när du vill skapa engagemang och väcka intresse. Men hur gör man egentligen rörligt innehåll? Vi ger dig våra bästa tips.

1. DU KAN VARA FOTOGRAF
Vill du filma men saknar toppmodern utrustning? Det gör inget. Dagens mobilkameror är så bra att de ämnar sig utmärkt när du vill skapa rörligt innehåll till dina sociala medier. Vilket format du filmar i är dock viktigt. För vissa medier är ett stående format bättre, medan andra kräver ett liggande format.

Liggande format passar bra för: Youtube Stående format passar bra för: Instagram stories, Facebook stories, TikTok, Snapchat Båda format passar för: Instagramflödet, LinkedIn, Facebookflödet

2. HÅLL TEMPO
På sociala medier ska det gå fort. Dina följare håller ett snabbt tempo när de scrollar och för att väcka intresse krävs kvickhet. Om du exempelvis gör en video där du svarar på frågor, satsa på snabb klippning och korta svar. För att behålla nyfikenheten krävs nämligen att informationen tilldelas dina följare på ett effektivt sätt. Ett snabbt tempo gäller för allt rörligt, redigerat, innehåll du gör på sociala medier, så se till att rapphet finns på plats.

3. TEXTA ALLT
För att ditt rörliga innehåll ska vara relevant, bli lättare att ta till sig och kunna konsumeras av så många som möjligt är det viktigt att du textar det. När du textar material som ska publiceras på sociala medier behöver du inte texta utfyllnadsord eller upprepningar. Se istället till att texta kärnan i det som sägs så att budskapet kommer fram. Det finns flera program där du enkelt kan texta ditt innehåll varav några är Premiere Pro, Canva och iMovie.

4. DESIGN OCH EFFEKTER
Enkel design i ditt rörliga innehåll gör att det snabbt ser mer professionellt ut. Och som tur är, är sådan design inte särskilt svårt att göra. Om du exempelvis vill ha en banderoll som rullar in, en snygg övergång eller en tonplatta under en persons namn kan du enkelt lägga in det med hjälp av tidigare nämnda program, Premiere Pro, Canva och iMovie. På Youtube finns dessutom otaliga how-to-videor som steg för steg förklarar exakt hur du ska göra när du vill lägga in grafiska element i ditt innehåll.

5. HA ETT SYFTE OCH EN MÅLGRUPP
Ditt rörliga innehåll blir som allra bäst när du har ett syfte med det. Vad vill du säga, och till vem? Genom att ha en genomtänkt idé och ett budskap blir skapandet av innehållet betydligt mycket enklare. Att ta stöd från strategi förkortar arbetstiden, förbättrar materialet och ökar chansen för engagemang. Att publicera någonting, bara för att göra det leder sällan till något speciellt. Se till att ha en uttänkt målgrupp som du riktar ditt innehåll till. Vill du veta hur du gör en målgruppsanalys? Läs mer om det här.

Rörligt innehåll är otroligt populärt på sociala medier. Och att satsa på det är därför en bra idé när du vill nå ut med dina budskap och skapa engagemang. Här kan du läsa mer om vikten av att skapa engagerande innehåll

    • Related Articles

    • Så skapar du organiskt innehåll för dina sociala medier!

      När det kommer till innehåll i sociala medier, och i all typ av marknadsföring, finns det två olika typer. Organiskt innehåll och sponsrat innehåll. Organiskt innehåll är det innehåll som inte är betalt, alltså ett inlägg som inte är annonserat. Men ...
    • Vikten av att skapa engagerande innehåll

      Att skapa engagemang och väcka intresse är grundbulten till att lyckas på sociala medier. När det du publicerar skapar känslor är det som bäst. Men hur gör du egentligen för att väcka dina följares nyfikenhet, och varför är det så viktigt att få dem ...
    • Att tänka på när du annonserar i sociala medier

      Annonser i sociala medier kan vara riktigt värdefullt. Om de riktas rätt och innehåller ett intresseväckande budskap ökar chansen för leads och konvertering. Men vad bör man tänka på när man ska börja annonsera i sociala medier? Vi ger dig en grund ...
    • Hur gör man en målgruppsanalys?

      Att definiera en målgrupp är en vital del för att lyckas med sin marknadsföring och därmed sina affärs- och säljmål. Att avgränsa sig till sin målgrupp är viktigare än vad man kan tro och stärker ditt varumärke. Men hur tar man reda på vilken ...
    • Varför borde du jobba med nyhetsbrev?

      De flesta av oss förstår betydelsen och vikten av marknadsföring. Men det är inte alla gånger vi förstår vad som faktiskt kan vara marknadsföring – och kanske framförallt relationsbyggande marknadsföring. Att arbeta med nyhetsbrev kan upplevas som en ...