När det kommer till innehåll i sociala medier, och i all typ av marknadsföring, finns det två olika typer. Organiskt innehåll och sponsrat innehåll. Organiskt innehåll är det innehåll som inte är betalt, alltså ett inlägg som inte är annonserat. Men varför ska du satsa på bra organiskt innehåll, och hur går du tillväga?
VAD ÄR ORGANISK MARKNADSFÖRING?
Organisk marknadsföring är marknadsföring som inte är köpt. Om vi tar Instagram som exempel; de inlägg, stories och reels som inte är sponsrade är organiska. Organiskt innehåll på sociala medier har flera syften och målet är inte alltid att öka försäljning. Istället handlar det om att skapa varumärkeskännedom, utbilda dina kunder och driva trafik till din e-handel. Dessutom är organiskt innehåll ett bra sätt att skapa autentiska interaktioner med de som följer dig.
DÄRFÖR SKA DU JOBBA MED ORGANISKT INNEHÅLL
Det finns många fördelar att ta del av om du arbetar med organisk marknadsföring. Eftersom typen av innehåll i mångt och mycket syftar till att skapa varumärkeskännedom är det ett långsiktigt arbete. Det räcker alltså inte med ett par organiska inlägg för att du ska skörda frukten av ditt jobb. Att arbeta med organiskt innehåll, och ha en långsiktig plan med det, gör att du stärker din webshops varumärke. Och samtidigt som du gör det har du möjlighet att generera lojal trafik till din e-handel. Organiskt innehåll är en betydande del i att få dina sociala medier att spegla din e-handel, och skapa en värdefull ingång till den.
ATT SKAPA ORGANISKT INNEHÅLL
Dina sociala medier är din e-handels ansikte utåt. De bör därför gå hand i hand med din webbutik. På sociala medier tillåts vi dock att vara mer personliga och att engagera följarna genom att väcka känslor och intresse. Organiskt innehåll är ett ypperligt tillfälle att utbilda och engagera din målgrupp.
TIPS PÅ ORGANISKT INNEHÅLL:
“Bakom kulisserna” - Som nämnt ger sociala medier mer frihet att vara personlig. Och något som ofta väcker engagemang är att ta med dina följare bakom kulisserna. Hur ser det ut när ni packar en order? Vilka arbetar hos er? Hur tillverkas produkten? Det finns en mängd sätt att ge dina kunder en inblick i vad som händer på ditt företag.
Frågestund - Frågestunder är oerhört populärt på sociala medier. Att be dina följare att skicka in sina frågor och sedan besvara dem är ett bra sätt att närma sig de som är intresserade av dina tjänster och produkter.
Inlägg - Håll dina sociala medier levande genom att kontinuerligt uppdatera dem med nya inlägg. Inläggen kan vara utbildande och informationsrika men även ett sätt att önska trevlig sommar. Se även till att variera ditt flöde och både publicera videor och bilder.
Stories - Finns det en stories-funktion? Stories är ett utmärkt och enkelt sätt att uppdatera dina kunder om vad som händer i din e-handel.
Kom ihåg att organiskt innehåll inte bör ha ökad konvertering som främsta mål. Det handlar istället om att bygga varumärke och öka din närvaro. Bäst blir det om du varvar ditt organiska innehåll med annonser, det vill säga, sponsrat innehåll.