Vikten av att skapa engagerande innehåll

Vikten av att skapa engagerande innehåll




Att skapa engagemang och väcka intresse är grundbulten till att lyckas på sociala medier. När det du publicerar skapar känslor är det som bäst. Men hur gör du egentligen för att väcka dina följares nyfikenhet, och varför är det så viktigt att få dem engagerade? Låt oss ta ett djupdyk.

VARFÖR VÄCKA ENGAGEMANG?
När vi scrollar på sociala medier reagerar våra hjärnor blixtsnabbt. Och i den reaktionen sållar vi ut det som inte intresserar oss och väljer ut det som gör det. Att väcka intresse genom ditt innehåll handlar alltså om att gallras bort, eller att inte göra det. Självklart vill man uppnå ditt sistnämnda. När du lyckas med att väcka engagemang genom delningar, kommentarer, meddelanden eller gilla-markeringar skapas en snöbollseffekt.

När ett inlägg på sociala medier får uppmärksamhet svarar även algoritmen med att göra det än mer synligt. Att lyckas väcka känslor och skapa engagemang ger alltså dig och ditt företag många fördelar varav några är ökad varumärkeskännedom, insikt i vad dina följare/kunder uppskattar, chans att nå nya potentiella kunder och på sikt ökad konvertering.

SÅ GÖR DU FÖR ATT FÅNGA INTRESSE
Receptet på att vara framgångsrik på sociala medier och hur man gör det allra bästa innehållet finns tyvärr inte. Vissa saker flyger, medan andra inte gör det. Det finns dock ett antal gemensamma nämnare när det kommer till lyckade insatser.

MÖT DINA KUNDERS BEHOV
Den viktigaste delen i all marknadsföring världen över är att förstå vilka dina kunder är, och vad de har för behov. Det är helt enkelt grundbulten när du vill lyckas med att nå ut. Ingen känner dina kunder bättre än du och om du vet vad dina kunder behöver - använd det i dina inlägg.

HOPPA PÅ TRENDER
Sociala medier kryllar av trender. Och att som företag hoppa på dessa har visat sig skapa enormt engagemang. Några trender där företag och inflytelserika personer fick stor spridning är Ice Bucket Challenge och Mannequin Challenge. Håll koll på vad som trendar just nu och var inte feg om du vill testa att hoppa på något.

ARBETA MED STORYTELLING
Storytelling är ett populärt grepp att använda i sin marknadsföring. Det handlar om att skapa en historia kring dig och din produkt, och genomslagskraften är stor. Här kan du läsa mer om varför du ska jobba med storytelling.

SKAPA DIALOG
Sociala medier erbjuder ett ypperligt tillfälle att prata med dina kunder. Ta vara på det. Svara på kommentarer och meddelanden samt ställ frågor till de som följer dig. På så sätt skapar du förtroende samtidigt som du får insikt i vad dina kunder vill ha. Win-win.

MÄT!
Att ta datadrivna beslut är viktigt. Om du har företagskonton på sociala medier kan du alltid se exakt hur bra eller dåligt ett inlägg har gått. Att använda den informationen är vitalt för att du ska kunna optimera ditt innehåll och på sikt öka ditt engagemang.
Att som företag arbeta med sociala medier kan vara väldigt framgångsrikt. Vill du veta mer om hur du gör? Läs mer om det här.

    • Related Articles

    • 5 tips på hur du skapar rörligt innehåll

      Rörligt innehåll i sociala medier är populärt. Kanske har du själv fastnat i en välgjord video du stött på? Faktum är att rörligt innehåll ofta får mer uppmärksamhet än statiska inlägg. Att arbeta med rörligt innehåll är därför viktigt när du vill ...
    • Så skapar du organiskt innehåll för dina sociala medier!

      När det kommer till innehåll i sociala medier, och i all typ av marknadsföring, finns det två olika typer. Organiskt innehåll och sponsrat innehåll. Organiskt innehåll är det innehåll som inte är betalt, alltså ett inlägg som inte är annonserat. Men ...
    • Webinar med Ceovid - Användaregenererat innehåll

      Cevoid grundades 2020 och hjälper idag e-handlare runt om i hela världen att arbeta med content från sina kunder och ambassadörer. Cevoids mål är att göra det lätt för dig som e-handlare att få tillgång till snyggt och inspirerande content samt att ...
    • Webinar med Innosearch - Marknadsföring i sociala medier

      InnoSearch arbetar med Digital Marknadsföring och hjälper E-handlare att öka sin försäljning genom SEO (Sökmotoroptimering), Google Ads och Sociala Medier. Du som E-handlare kan både få en helhetslösning med samtliga tjänster, men också välja att ...
    • Skapa kundkort manuellt

      I denna artikel ska vi gå genom hur vi manuellt skapar ett kundkort via Admin. Normalt ska kunder kunna göra detta via er butik, men ibland kan vi behöva göra detta manuellt åt kunden. Vi börjar med att gå in i Admin och väljer sedan Kundregister och ...