I denna artikel skall vi gå igenom hur returhanterings funktionen fungerar i Nordiske e- handel.
Denna funktion fungerar som ett sätt att samla ihop returerna och all information om dessa, returhanteringen har ingen funktionalitet varken gällande lagersaldo, skicka ut retursedlar, hantering av betalning eller orderstatus detta får man göra manuellt i butikens admin.
Skapa en retur som admin i butiken
I admin går det att skapa en retur på en order genom att gå till Order- Order, klicka redigera på en order. Gå ner till Retur och klicka på “Skapa retur”.
kryssa i den artikel som ska retuneras,
Det går att ge den en kommentar samt en beskrivning.
klicka sedan på spara knappen.
Nu kommer vi på ordern kunna se att det skapats en retur.
Skapa retur som inloggad kund
Om era kunder har en kundprofil hos er kan de logga in i butiken och sedan gå till "Kundprofil". Där under kan kunderna hitta sina beställningar.
Vid ordern, finns det sedan en knapp för "Skapa retur".
Därefter behöver kund klicka i vilka artiklar som ska returneras,
kunderna kan även fylla i en beskrivning av returen samt godkänna era villkor för att sedan klicka på skicka.
Hitta returerna i Admin
Gå till Order - Returhantering,
här under kan vi hitta alla returer som gjorts,
klickar vi redigera på en retur kan vi bestämma vilken status den skall ha, vi kan skriva meddelande till Kund men även noteringen för butiken.
Viktigt att tänka på!
Produkter kommer inte automatiskt in i lager inte heller krediteras eller makuleras orders vid returer utan detta måste butiken sköta manuellt, samt orderstatusen på orginal ordern kommer inte påverkas utan den behöver ändras manuellt av en administratör.
Ni kan läs mer om hur ni jobbar med orderstatus
här samt mer om hur ni hanterar betalningar
här.