I denna artikel så kommer vi att gå igenom hur du gör en manuell import i admin.
Importer i Nordisk e-handel kan göras på olika sätt. Antingen skapar man en profil som man kan använda för import, ni kan läsa mer om detta här.
Eller så kan man manuellt matcha fälten med med filen man har, vilket vi skall gå igenom i denna artikel
Som exempel kommer vi utgå från att vi ska importera produkter med tillhörande pris och beskrivningar till systemet. Vi kommer i detta exempel använda oss av LibreOffice för att skapa csv filen vi ska använda oss av.
TÄNK PÅ att om ni skall uppdatera kampanjpriserna, så behöver ni idag importera kampanjpriserna till våra nya kampanjpris som finns för varje prislista.
Skapa csv- filen
Det första vi gör är att skapa csv-filen som kommer innehålla den information vi ska använda. Vi börjar med att på första raden skriva rubriker för varje kolumn, detta är inget måste men kan vara bra att göra för att hålla koll på vilken kolumn som är vilken, samt om ni behöver hjälp av Nordisk e-handels support underlättar detta mycket för felsökning och hjälp.
I varje kolumn lägger vi sedan den information som matchar rubriken, i rubriken för SKU lägger vi alla artikelnummer på vars en rad, varje rad i CSV bildar en vara.
Vi sparar sedan filen som en CSV, med filseparatorn som semicolon(;), textseparatorn som citationstecken(“) samt teckenkodning ISO-8859-1.
Vi går sedan till sortiment -> Import - Export i admin.
Vid en manuell import är det inte lika viktigt hur många kolumner csv- filen har eller i vilken ordning dessa ligger i då vi kommer att matcha upp det vi vill importera manuellt.
En sådan här import kan vara bra att göra om man vill göra en engångs import av några fält från en csv med fler kolumner än man vill importera.
Vi matchar upp fälten genom att till exempel på artnr välja SKU från csv- filen.
Nu kommer importen att köras, vi kommer sedan få upp en informationssida som berättar hur det gick.
Tips!
Börja gärna med att prova göra importen med endast 2-3 artiklar för att säkerställa att importen blir rätt. Det är betydligt enklare för dig att återställa några stycken än hela lagret om det skulle bli fel.
Om det blir fel i en import trots att ni följt stegen ovan är ni välkomna att kontakta oss på support@nordiskehandel.se. Bifoga csv-fil som använts för importen samt tidpunkt för när ni försökt importera så att vi kan felsöka det.