Importer i Nordisk e-handel med skapade profiler

Importer i Nordisk e-handel med skapade profiler

I denna artikel så kommer vi att gå igenom hur du gör en import i admin med hjälp av import profiler


Importer i Nordisk e-handel kan göras på olika sätt. Antingen kan man matcha upp fälten i en csv- fil och i systemet manuellt, det kan ni läsa mer om här

Eller om man har filer som alltid ser likadana ut vid import så kan man skapa import profiler för att enkelt kunna importera till exempel sortiment vid olika tillfällen.


Som exempel kommer vi utgå från att vi ska importera varor med tillhörande pris och beskrivningar till systemet. Vi kommer i detta exempel använda oss av LibreOffice för att skapa csv filen vi ska använda oss av.

TÄNK PÅ att om ni skall uppdatera kampanjpriserna, så behöver ni idag importera kampanjpriserna till våra nya kampanjpris som finns för varje prislista.

Skapa csv- filen 

Det första vi gör är att skapa csv-filen som kommer innehålla den information vi ska använda. Vi börjar med att på första raden skriva rubriker för varje kolumn, detta är inget måste men kan vara bra att göra för att hålla koll på vilken kolumn som är vilken, samt om ni behöver hjälp av Nordisk e-handels support underlättar detta mycket för felsökning och hjälp. 


I varje kolumn lägger vi sedan den information som matchar rubriken, i rubriken för SKU lägger vi alla artikelnummer på vars en rad, varje rad i CSV bildar en vara. 



Vi sparar sedan filen som en CSV, med filseparatorn som semicolon(;), textseparatorn som citationstecken(“) samt teckenkodning ISO-8859-1.

Vi går sedan till sortiment -> Import - Export i admin


Här kan vi välja två olika sätt att göra importen på, antingen skapar vi en import profil som vi sedan kan återanvända, detta är bra om man ska göra importerna ofta och filerna alltid ser likadana ut eller så kan vi använda oss av manuell import, där vi manuellt väljer vad från filen som ska importeras. 


Import med hjälp av en profil 

Vi börjar med att gå till Sortiment - Import - Export - skapa profil i admin. 


Vi ger profilen ett namn, och sedan ställer vi in vilken tecken avskiljare och fältseparator det ska vara samt vilken teckenkodning vi ska använda. Detta måste stämma överens med vad csv- filen har för inställningar.



Därefter skall vi skapa själva profilen, första kolumnen i profilen måste vara samma som kolumnen i filen. 

Om första  kolumnen i csv-filen är artikelnummer, ställer vi in att artikelnummer ska ha kolumn 1 i profilen. 


Det är viktigt att kolumnerna i filen stämmer överens med kolumnerna som finns i profilen som vi skapat. 



När vi lagt till alla kolumner klickar vi spara. Vi har nu skapat en profil som har lika många kolumner som vi har i vår fil. 


Nu kan vi gå till fliken Import, här kan vi välja profilen vi skapade, genom att klicka på “klicka här för att se vilka kolumner vald importfil har” så kan vi dubbelkolla att den har rätt fält på för rätt kolumn. 


Vi klickar sedan på Choose file, väljer filen som vi skapat och klickar sedan på import. 


Här kommer vi få upp en förhandsvisning, den ska vara uppdelad i kolumner och texten ska vara läslig i form av att eventuella ÅÄÖ ska se korrekta ut.


Om förhandsvisningen inte ligger i kolumner beror det oftast på att man har fel fältseparator inställt.

Klicka på Gå tillbaka och prova med en annan, tills det ser korrekt ut. 


Är det så att till exempel ÅÄÖ inte ser korrekt ut, så beror det oftast på att man har fel teckenkodning inställt. Vi rekommenderar att ni använder er av ISO- 885-1 då det är vad Nordisk e-handel använder sig av. 


Nu kan vi klicka på Fortsätt. Nu kommer importen att köras, när den är färdig får vi upp en informationssida som berättar för oss hur det gick, om några rad inte blev rätt samt hur många nya artiklar som skapades.



Tips!

Börja gärna med att prova göra importen med endast 2-3 artiklar för att säkerställa att importen blir rätt. Det är betydligt enklare för dig att återställa några stycken än hela lagret om det skulle bli fel. 


Om det blir fel i en import trots att ni följt stegen ovan är ni välkomna att kontakta oss på support@nordiskehandel.se. Bifoga csv-fil som använts för importen samt tidpunkt för när ni försökt importera så att vi kan felsöka det. 


    • Related Articles

    • Export från Nordisk e-handel

      I denna artikel så kommer vi att gå igenom hur du gör en export i admin. Börja med att gå till Sortiment -> Import - Export i admin. Det finns sedan två olika varianter av export, vi kommer att gå igenom dessa nedan. TÄNK PÅ att om ni använder gamla ...
    • Manuell import i Nordisk e-handel

      I denna artikel så kommer vi att gå igenom hur du gör en manuell import i admin. Importer i Nordisk e-handel kan göras på olika sätt. Antingen skapar man en profil som man kan använda för import, ni kan läsa mer om detta här. Eller så kan man ...
    • Vad är Nordisk E-handel?

      Nordisk E-handel är och har länge varit en e-handelslösning med fokus på flexibilitet och tillväxt. Vi brinner för att vår lösning ska vara passande för såväl din första webbutik som din stora globala verksamhet. Har du kommit till Nordisk E-handel ...
    • Hur sker betalningen till Nordisk e-handel?

      Fråga: Hur sker betalningen till Nordisk e-handel? Svar: Betalning sker normalt mot faktura med 30 dagars betalningsvillkor.
    • Att starta en e-handel hos Nordisk e-handel

      Som e-handelsleverantör vet vi hur mycket det är att tänka på när man startar en e-handel. Fallgroparna är många och det är lätt att man börjar fokusera på fel saker. För att underlätta och effektivisera ert jobb så har vi satt ihop ett underlag för ...