I denna artikel kommer vi gå igenom redirects och nyttan med det.

Redirects används för sidor eller domäner som inte längre finns eller används. Exempel på detta är att ni har en vara eller varugrupp som inte längre finns i systemet men som har blivit indexerat av Google. Om en kund klickar på den länken så kommer de till “sidan finns inte”, vilket inte ger bra intryck. 


Då kan ni skapa en redirect där källan är denna URL som inte längre fungerar och destination är exempelvis er startsida eller ersättningssida. 

Detta är ett väldigt effektivt verktyg för att få era besökare till rätt sida samt att se till så att Google inte skapar varningar eller dubblerat innehåll för er webbutik.


Logga in i administrationen och åt vänster kommer du se en meny med olika alternativ som finns att jobba med i butiken. Tryck på:


  1. Butik ->

  2. Redirects



Skriv in den gamla URL-länken under Källa och den nya länken under Destination där besökaren ska hamna på. Ändra sedan Behåll sökväg och Behåll querysträng till Ja och sedan spara.


Ett annat exempel på detta kan också vara att ändra en länk från http till https.

http://www.nordiskehandel.se* till https://nordiskehandel.se