Varför du ska använda emojis i din marknadsföring - och vad de egentligen betyder

Varför du ska använda emojis i din marknadsföring - och vad de egentligen betyder





Är du en av dem som dagligen använder emojis? Då är du inte ensam. Faktum är att över 90% av internetanvändare använder sig av de små symbolerna när de kommunicerar. Att även använda emojis i sin marknadsföring är ingen dum idé alls. Det ökar faktiskt engagemang.

EN BILD SÄGER MER ÄN TUSEN ORD
Att en bild säger mer än tusen ord är inte bara en gammal sägning. Det är också sant. Vi människor associerar snabbt en bild med en känsla och det är även det som gör emojis genomslagskraft så stor. Genom en emoji kan du visa alla möjlig känslor - och få dina följare att förstå vilken känsla du vill förmedla. Och om det är uppskattat att använda emojis? Absolut. Studier visar att användningen av emojis i sociala medier ökar engagemanget hos dina följare. Något som är mycket fördelaktigt för företag som befinner sig på plattformarna.

DU BLIR MER PERSONLIG
Att vara personlig i sin marknadsföring och i sin närvaro online är någonting som inte bara ökar engagemanget hos dina kunder och följare, du blir även mer minnesvärd. Vi människor tenderar nämligen att minnas bilder bättre än ord. Att använda emojis kan alltså hjälpa dig att nå ut ur bruset. Att välja en emoji som passar ditt budskap stärker det du vill förmedla.

NÅ FLER POTENTIELLA KUNDER
Emojis används som nämnt av de allra flesta internetanvändarna. Men de allra flitigaste användarna är den något yngre generationen. De är uppvuxna med de små symbolerna och kan i många fall använda enbart en emoji för att säga något. Genoma att använda emojis i din marknadsföring skapar du alltså närhet till fler potentiella kunder.

CHANS ATT VARA TRENDIG
Visste du att användandet av olika emojis trendar? Och att vissa emojis betydelse faktiskt inte alls stämmer överens med det budskap de initialt förmedlar? Ett exempel på detta är dödskallen ovan som för ett tag sedan började användas ordentligt av framförallt generation Z. Många kliade sig i huvudet och förstod inte innebörden. Men man kan säga att dödskallen blivit en symbol för “skrattar ihjäl mig” på internetspråk. Den förekommer alltså ofta i skämt och vissa företag var snabba med att plocka upp och använda trenden. Någonting som kan vara riktigt smart om du vill få uppmärksamhet!




    • Related Articles

    • Vad är storytelling? Och hur kan du använda dig av storytelling?

      Det finns många frågor när man startar en e-handel, men det finns en specifik fråga som vi alltid får höra; Hur ska man få in kunder på sin e-handel? Vi alla vet att marknadsföring är svaret på den frågan, men det är inte ett bra svar. Det är ...
    • Varför borde du jobba med nyhetsbrev?

      De flesta av oss förstår betydelsen och vikten av marknadsföring. Men det är inte alla gånger vi förstår vad som faktiskt kan vara marknadsföring – och kanske framförallt relationsbyggande marknadsföring. Att arbeta med nyhetsbrev kan upplevas som en ...
    • Så skapar du organiskt innehåll för dina sociala medier!

      När det kommer till innehåll i sociala medier, och i all typ av marknadsföring, finns det två olika typer. Organiskt innehåll och sponsrat innehåll. Organiskt innehåll är det innehåll som inte är betalt, alltså ett inlägg som inte är annonserat. Men ...
    • Vikten av att skapa engagerande innehåll

      Att skapa engagemang och väcka intresse är grundbulten till att lyckas på sociala medier. När det du publicerar skapar känslor är det som bäst. Men hur gör du egentligen för att väcka dina följares nyfikenhet, och varför är det så viktigt att få dem ...
    • Att tänka på när du annonserar i sociala medier

      Annonser i sociala medier kan vara riktigt värdefullt. Om de riktas rätt och innehåller ett intresseväckande budskap ökar chansen för leads och konvertering. Men vad bör man tänka på när man ska börja annonsera i sociala medier? Vi ger dig en grund ...