Vad är storytelling? Och hur kan du använda dig av storytelling?

Vad är storytelling? Och hur kan du använda dig av storytelling?




Det finns många frågor när man startar en e-handel, men det finns en specifik fråga som vi alltid får höra; Hur ska man få in kunder på sin e-handel? Vi alla vet att marknadsföring är svaret på den frågan, men det är inte ett bra svar. Det är alldeles för brett och man slutar bara upp med fler frågor än innan. Därför vill vi dela upp det svaret i grenar, där en stor gren är storytelling.

Storytelling har funnits med i många år och kan vara det bästa sättet för dig att nå ut till dina kunder. Genom storytelling bygger du ett starkare varumärke genom att skapa emotionella band till din målgrupp, skapar en personlighet till ditt företag och ger din målgrupp en anledning att komma tillbaka.

VAD ÄR STORYTELLING?
Storytelling är en gammal marknadsförings- och kommunikationsmetod för att nå fram till din målgrupp. Det är ett sätt att undvika klyschiga säljtexter där man berättar för kunden hur bra ens företag är. Istället för att berätta varför din kund ska använda just dina produkter så kan man istället berätta en historia som visar hur bra produkterna är. Kunderna kan därför förstå varför de ska köpa era produkter utan att ni behöver skrika “KÖP”. Storytelling är inte den senaste trenden som kommer blåsa över inom några månader. Det är snarare vad all form av kommunikation handlar om och alltid har handlat om - att skapa mening

HUR KAN DU ANVÄNDA DIG AV STORYTELLING?
Du kan använda dig av storytelling så fort du har en berättelse du vill få ut till dina kunder, men den stora frågan är faktiskt hur du gör det. Att bara berätta “så här kan du använda vår produkt” är en klyschig och föråldrad marknadsföringsteknik som sällan fungerar. Låt istället dina kunder sköta snacket, där de får berätta hur deras liv ser ut, vilka behov de har och varför din produkt fyller det behovet. Detta ger andra potentiella kunder en berättelse de kan relatera till. Dessutom är det mycket möjligt att potentiella kunder ser samma behov och hur de själva kan använda din produkt för att fylla det behovet.

TIPS OCH TRICKS

Ha ett syfte

Din berättelse ska - likt all din kommunikation - ha ett syfte. Fundera över om ditt syfte är att visa upp din produkt/tjänst, bygga varumärke eller bara få ut ett budskap.

Ge mottagaren en roll
En lyckad berättelse gör att mottagaren kan relatera och sätta sig in i berättelsen. Du vill ju att mottagaren ska vara delaktig i berättelsen.

Var personlig
Var inte rädd för att vara personlig och visa en mer genuin och familjär sida. Skriv med pronomen som “vi” och “jag” så får läsaren en direktkontakt med dig. Här får du även möjligheten att skriva dina tankar, idéer och erfarenheter.

Konflikter är verklighet
Var inte rädd för att ta upp konflikter i din berättelse, för konflikter är en del av livet. Ingens liv är perfekt och konfliktfritt, din text behöver inte heller vara det. Skriv om verkliga händelser som går i linje med ditt syfte så kommer du snabbt i mål.
Nu har du förhoppningsvis stenkoll på vad storytelling är och hur du kan använda det i ditt företag. Se till att fortsätta följa våra nyheter för mer tips och tricks till din e-handel.

Lycka till!

    • Related Articles

    • Varför du ska använda emojis i din marknadsföring - och vad de egentligen betyder

      Är du en av dem som dagligen använder emojis? Då är du inte ensam. Faktum är att över 90% av internetanvändare använder sig av de små symbolerna när de kommunicerar. Att även använda emojis i sin marknadsföring är ingen dum idé alls. Det ökar ...
    • Vikten av att skapa engagerande innehåll

      Att skapa engagemang och väcka intresse är grundbulten till att lyckas på sociala medier. När det du publicerar skapar känslor är det som bäst. Men hur gör du egentligen för att väcka dina följares nyfikenhet, och varför är det så viktigt att få dem ...
    • Hur gör man en målgruppsanalys?

      Att definiera en målgrupp är en vital del för att lyckas med sin marknadsföring och därmed sina affärs- och säljmål. Att avgränsa sig till sin målgrupp är viktigare än vad man kan tro och stärker ditt varumärke. Men hur tar man reda på vilken ...
    • Webinar med Innosearch - Marknadsföring i sociala medier

      InnoSearch arbetar med Digital Marknadsföring och hjälper E-handlare att öka sin försäljning genom SEO (Sökmotoroptimering), Google Ads och Sociala Medier. Du som E-handlare kan både få en helhetslösning med samtliga tjänster, men också välja att ...
    • Vad är Nordisk E-handel?

      Nordisk E-handel är och har länge varit en e-handelslösning med fokus på flexibilitet och tillväxt. Vi brinner för att vår lösning ska vara passande för såväl din första webbutik som din stora globala verksamhet. Har du kommit till Nordisk E-handel ...