On-page optimering är det jobb du kan göra i din butik för att förbättra ditt resultat på exempelvis Google.
För att rankas högt på Google så måste innehållet på sidan vara relevant till sidans titel och adress.
Varje sida som skapas måste alltså optimeras separat. Vill du exempelvis rankas högre på sökfrasen skruvdragare så ska sidans innehåll handla om skruvdragare, sidans titel ska matcha sökfrasen och sidans url ska innehålla densamma.
När du arbetar med sidans innehåll, dvs text och bilder så ska du använda sökfrasen på ett naturligt sätt i texten. Du får gärna böja sökordet och använda synonymer för att uppnå så bra resultat som möjligt.
Eftersom sökmotorerna inte kan läsa av en bild så är det viktigt att använda alt-taggar i så stor utsträckning som möjligt. Detta möjliggör att sökmotorerna vet vad som visas på bilden, och därmed förbättra din totala optimering.
Sammanfattning:
- Optimera varje sida efter dess sökfras
- Använd rubriker som matchar den sökfras du vill optimera mot
- Använd sökordet på ett naturligt sätt i dina texter och var inte rädd för att böja ordet.
- Använd alt-taggar i den bemärkelsen det går.
Den andra delen, off-page optimering handlar om att bygga ett ”nätverk” av länkar. Sökmotorer vill alltid visa de mest relevanta sidorna först. Genom att arbeta med off-page optimering så kan du få din sida att se mer populär ut än vad den egentligen är. Det är alltså sidans populäritet som påverkar vart i resultatet du hamnar. Vi pratar alltså om att driva in trafik till sin sida genom att ha sin länk på en annan sida, bloggar och sociala medier.
Ju fler länkar in, desto högre kommer du bli rankad. Varje länk som länkas in till din sida räknas som en röst, genom att ha sina länkar på flertalet sidor bygger du alltså upp antalet röster och på så sätt sorteras ut från mängden i samma bransch.
När du arbetar med off-page optimering är det otroligt viktigt att du publicerar dina länkar på seriösa sidor. Att bygga upp nätverk med partners och andra aktörer på marknaden är ett otroligt bra sätt att arbeta upp din off-page optimering.
Sammanfattning:
- Driv in trafik genom att publicera dina länkar på andra sidor.
- Bygg ett nätverk med partners för länkdelning
- Publicera enbart dina länkar på seriösa sidor
- Använd inte köpta länkar
Utöver Sökmotoroptimering så är delar som responsivitet och SSL-certifikat två viktiga delar.
Google favoriserar redan idag sidor som har ett certifikat i hela butiken och har sedan en tid tillbaka gått ut med att sidor som inte använder sig av en mobilanpassad sida nedprioriteras i deras sökfält.
Har du funderingar kring ditt ceritfikat eller respinsivitet så är du alltid välkommen att kontakta vår support.
I Nordisk e-handel finns ett integrerat SEO-test som ni har tillgång till. Testet tar fram förbättringsmöjligheter på den specifika sidan, produkten eller varugruppen som ni gjort testet på.
Admin
För att kunna arbeta med SEO delarna av din butik så behöver du ha kunskap om vart du optimerar de olika delarna i admin. Du finner bland annat SEO-inställningar under Inställningar och egenskaper för produkter och under fliken SEO för kategorier och varumärken. Under Marknadsföring -> Sökmotoruppgifter hittar du mer allmänna inställningar för webbsidan.
Vi rekommenderar slutligen att du kollar på våra videoguider kring SEO och marknadsföring under Mitt NEH -> Videoguide -> Videor: Marknadsföring i admin.
Lycka till!