Sökmotoroptimering - Grunderna

Sökmotoroptimering - Grunderna

Sökmotoroptimering handlar om att förbättra hur en webbplats kommunicerar med sökmotorerna och på så sätt få en bättre position i resultat fältet. När vi pratar om sökmotoroptimering så har vi 2 delar, on-page och off-page.

On-page optimering är det jobb du kan göra i din butik för att förbättra ditt resultat på exempelvis Google.
För att rankas högt på Google så måste innehållet på sidan vara relevant till sidans titel och adress.
Varje sida som skapas måste alltså optimeras separat. Vill du exempelvis rankas högre på sökfrasen skruvdragare så ska sidans innehåll handla om skruvdragare, sidans titel ska matcha sökfrasen och sidans url ska innehålla densamma.

När du arbetar med sidans innehåll, dvs text och bilder så ska du använda sökfrasen på ett naturligt sätt i texten. Du får gärna böja sökordet och använda synonymer för att uppnå så bra resultat som möjligt.

Eftersom sökmotorerna inte kan läsa av en bild så är det viktigt att använda alt-taggar i så stor utsträckning som möjligt. Detta möjliggör att sökmotorerna vet vad som visas på bilden, och därmed förbättra din totala optimering.

Sammanfattning:
  1. Optimera varje sida efter dess sökfras
  1. Använd rubriker som matchar den sökfras du vill optimera mot
  1. Använd sökordet på ett naturligt sätt i dina texter och var inte rädd för att böja ordet.
  1. Använd alt-taggar i den bemärkelsen det går.

Den andra delen, off-page optimering handlar om att bygga ett ”nätverk” av länkar. Sökmotorer vill alltid visa de mest relevanta sidorna först. Genom att arbeta med off-page optimering så kan du få din sida att se mer populär ut än vad den egentligen är. Det är alltså sidans populäritet som påverkar vart i resultatet du hamnar. Vi pratar alltså om att driva in trafik till sin sida genom att ha sin länk på en annan sida, bloggar och sociala medier.

Ju fler länkar in, desto högre kommer du bli rankad. Varje länk som länkas in till din sida räknas som en röst, genom att ha sina länkar på flertalet sidor bygger du alltså upp antalet röster och på så sätt sorteras ut från mängden i samma bransch.

När du arbetar med off-page optimering är det otroligt viktigt att du publicerar dina länkar på seriösa sidor. Att bygga upp nätverk med partners och andra aktörer på marknaden är ett otroligt bra sätt att arbeta upp din off-page optimering.

Sammanfattning:
  1. Driv in trafik genom att publicera dina länkar på andra sidor.
  1. Bygg ett nätverk med partners för länkdelning
  1. Publicera enbart dina länkar på seriösa sidor
  1. Använd inte köpta länkar

Utöver Sökmotoroptimering så är delar som responsivitet och SSL-certifikat två viktiga delar.
Google favoriserar redan idag sidor som har ett certifikat i hela butiken och har sedan en tid tillbaka gått ut med att sidor som inte använder sig av en mobilanpassad sida nedprioriteras i deras sökfält.

Har du funderingar kring ditt ceritfikat eller respinsivitet så är du alltid välkommen att kontakta vår support.
I Nordisk e-handel finns ett integrerat SEO-test som ni har tillgång till. Testet tar fram förbättringsmöjligheter på den specifika sidan, produkten eller varugruppen som ni gjort testet på.

Admin
För att kunna arbeta med SEO delarna av din butik så behöver du ha kunskap om vart du optimerar de olika delarna i admin. Du finner bland annat SEO-inställningar under Inställningar och egenskaper för varor och under fliken SEO för varugrupper och fabrikat. Under Marknadsföring -> Sökmotoruppgifter hittar du mer allmänna inställningar för webbsidan.

Vi rekommenderar slutligen att du kollar på våra videoguider kring SEO och marknadsföring under Mitt NEH -> Videoguide -> Videor: Marknadsföring i admin.

Lycka till!




    • Related Articles

    • SEO-paket

      Varför är de så viktigt att arbeta med sökmotoroptimering? Har du funderat på hur det skulle vara om er hemsida rankade bättre i resultatlistorna hos sökmotorer som Google? Att arbeta med SEO är en viktig del för att du ska öka webbshopens synlighet, ...
    • Att tänka på inför Black Friday

      I artikeln nedan listar vi fyra saker som kan vara bra att tänka på inför Black friday.  Hur lyckas jag med min e-handel under Black Friday? Det är viktigt att din e-handel känns up-to-date. Dela in dina kampanjer i olika kategorier och byt med ...
    • Videoguide: Layouteditorn del 1 - Grunderna

      Nedan finner du en videoguide för hur layoutediorn funkar och vad du behöver veta för att komma igång med layouteditorn. Här hittar du videoguiden för Layouteditorn del 2. ​ Lycka till!
    • Webinar: Google Ads - Hur ska du tänka under en lågkonjuktur med Innosearch

      Vi går mot tuffare tider, rekordhög inflation och höjda räntor som drabbar både hushåll och företag vilket i sin tur skapar oroligheter för hur handeln kommer påverkas framåt. I takt med detta, bjöd vi in till ett webinar tillsammans med InnoSearch's ...
    • Webinar med Innosearch - Marknadsföring i sociala medier

      InnoSearch arbetar med Digital Marknadsföring och hjälper E-handlare att öka sin försäljning genom SEO (Sökmotoroptimering), Google Ads och Sociala Medier. Du som E-handlare kan både få en helhetslösning med samtliga tjänster, men också välja att ...