Redirects används för sidor eller domäner som inte längre finns eller används. Exempel på detta är att ni har en vara eller varugrupp som inte längre finns i systemet men som har blivit indexerat av Google. Om en kund klickar på den länken så kommer de till “sidan finns inte”, vilket inte ger bra intryck.
Då kan ni skapa en redirect där källan är denna URL som inte längre fungerar och destination är exempelvis er startsida eller ersättningssida.
Detta är ett väldigt effektivt verktyg för att få era besökare till rätt sida samt att se till så att Google inte skapar varningar eller dubblerat innehåll för er webbutik.
Logga in i administrationen och åt vänster kommer du se en meny med olika alternativ som finns att jobba med i butiken. Tryck på:
1. Butik ->
2. Redirects
Skriv in den gamla URL-länken under Källa och den nya länken under Destination där besökaren ska hamna på. Ändra sedan Behåll sökväg och Behåll querysträng till Ja och sedan spara.
Ett annat exempel på detta kan också vara att ändra en länk från http till https:
Nedan kan ni ta del av en videoguide kring hur man redirectar en domän:
Related Articles
Videoguide: Peka Domän
Videon nedan är en enkel komma-igång-guide som steg-för-steg demonstrerar hur du får er domän att peka mot er butik. Tips! Glöm inte att även lägga in eventuella omdirigeringar (Redirects). Detta kan du läsa mer om här.
Peka domän
Alla butiker i Nordisk e-handel får en startdomän, det rekommenderas dock att ni använder er av en egen domän. Om ni vill lägga till en egen domän i er butik, så behöver ni först peka om domänen till rätt ip-adress, för att se vilken ip-adress som ...
Domänflytt
Ordlista: Registrar är en domännamnsleverantör som säljer domännamn. Ns-server leverantör är en leverantör av servrar där domänens zonfil finns. (Ibland kan samma företag var registrar och ns leverantör) Auktoriseringskod är en kod som används för ...
Guide för språkstöd & valutahantering
Denna guide kommer gå igenom hur man lägger till flera språk i en butik, hur de hanteras i systemet, hur man kan införa ett enkelt sätt för kunder att själv ändra språk i butiken, samt att koppla språk och valuta som standardvärden för olika länder. ...
Ranka högre på google med eget SSL
Säkra din butik med SSL-certifikat. SSL fungerar som en trygghetsstämpel för att bekräfta att din butik är säker att handla i. Men nu förbättrar den även din SEO och därmed din ranking på Google! Google har länge strävat efter att få Internet till en ...