Bra bilder i din webbutik är väldigt viktigt av olika anledningar såsom: Hur snabbt sidan laddas, tydliga bilder som ökar kvaliteten. I artikeln kommer du att få lära dig om hur du kan jobba med bilder för din webbutik.
Steg 1 - Bildbehandlingsprogram
Innan vi går igenom hur du kan jobba med bilder så behöver du ha ett bildbehandlingsprogram installerat. Idag finns det väldigt många att välja mellan. Det vanligaste bildbehandlingsprogrammet inom branschen som används är
Adobe Photoshop. Photoshop kostar pengar att använda varje månad i form av en prenumeration. Det finns även andra alternativ som är gratis såsom
Photopea eller
Gimp.
Steg 2 - Filstorlek av bilder
En av dom viktigaste sakerna att tänka på gällande bilder i en webbutik är att filstorleken på bilden inte ska vara för stor. Detta för att webbutiken ska laddas in så fort som möjligt utan att kunderna behöver sitta och vänta. En produktbild ska inte vara större än 200 kb. Man bör sträva efter under 100 kb.
Så här sparar man en produktbild i Photoshop:
- Välj följande i toppmenyn “File > Export > Export as”.
- I rutan “Export as” till höger har du flera alternativ. Välj Format JPG. Quality 50-70% (mer än så kommer aldrig märkas på en skärm utan är till för om du ska skriva ut något i hög kvalitet).
- Till vänster kan du se hur stor din bild är i filstorlek.
- Tryck på knappen “Export” och spara den någonstans på din dator.
Steg 3 - Mått och placering för produktbilder
I ditt bildbehandlingsprogram så är det bra om du använder samma mall för alla produktbilder. Du kan t.ex skapa en mall som är 1000 px bredd x 1000 px höjd. Lägg sen in produktbilden i mallen och justera den efter en stödlinje. Stödlinjen hjälper till att linjera alla produktbilder så att det ser jämnt och bra ut i butiken. Se till att produktbilden är centrerad.
Steg 4 - Färg
Något som är viktigt är att färgprofilen på bilderna är i sRGB. Detta kan man kolla i färgprofilen per bild i bildbehandlingsprogrammet. Ibland kan vissa bilder vara i CMYK och då måste man konvertera färgprofilen till sRGB. Detta för att CMYK är en färgprofil som används vid print av bilder
sRGB är kort sagt den standard som togs fram för många år sen för att passa till dåtidens vanliga CRT-skärmar (även kända som tjockskärmar) som inte klarade stora färgrymder. Det vanliga är att man publicerar bilderna i sRGB för web och det gör att man anpassat bildens färgrymd till en storlek som fungerar med nästan alla skärmar.
Steg 5 - Kvalité
Kvaliteten för produktbilderna är viktiga för att förstärka förtroendet och att bilden är tydlig nog för att man ska kunna se produkten. Högre kvalitet ger också en professionell känsla.
Steg 6 - Sammanfattning
Vad vi har gått igenom i denna artikel:
- Använd JPG som filformat.
- Använd sRGB som färgprofil.
- Ladda inte upp bilder större än 200 kb i filstorlek.
- Använd en mall med stödlinjer, max 1000 x 1000 px.
- Använd bilder som har bra bildkvalité.
Lycka till!