Produktbilder

Produktbilder

I denna artikel kommer vi gå igenom hur man hanterar produktbilder. Det kan vara bra att ha kunskap i ett bildprogram som t.ex Photoshop, Gimp, eller Procreate för att få det mesta utav denna guide.

Bra bilder i din webbutik är väldigt viktigt av olika anledningar såsom: Hur snabbt sidan laddas, tydliga bilder som ökar kvaliteten. I artikeln kommer du att få lära dig om hur du kan jobba med bilder för din webbutik.

Steg 1 - Bildbehandlingsprogram


Innan vi går igenom hur du kan jobba med bilder så behöver du ha ett bildbehandlingsprogram installerat. Idag finns det väldigt många att välja mellan. Det vanligaste bildbehandlingsprogrammet inom branschen som används är Adobe Photoshop. Photoshop kostar pengar att använda varje månad i form av en prenumeration. Det finns även andra alternativ som är gratis såsom Photopea eller Gimp.

Steg 2 - Filstorlek av bilder

En av dom viktigaste sakerna att tänka på gällande bilder i en webbutik är att filstorleken på bilden inte ska vara för stor. Detta för att webbutiken ska laddas in så fort som möjligt utan att kunderna behöver sitta och vänta. En produktbild ska inte vara större än 200 kb. Man bör sträva efter under 100 kb.

Så här sparar man en produktbild i  Photoshop:
  1. Välj följande i  toppmenyn “File > Export > Export as”.
  2. I rutan “Export as” till höger har du flera alternativ. Välj Format JPG. Quality 50-70% (mer än så kommer aldrig märkas på en skärm utan är till för om du ska skriva ut något i hög kvalitet).
  3. Till vänster kan du se hur stor din bild är i filstorlek.
  4. Tryck på knappen “Export” och spara den någonstans på din dator.

Steg 3 - Mått och placering för produktbilder


I ditt bildbehandlingsprogram så är det bra om du använder samma mall för alla produktbilder. Du kan t.ex skapa en mall som är 1000 px bredd x 1000 px höjd. Lägg sen in produktbilden i mallen och justera den efter en stödlinje. Stödlinjen hjälper till att linjera alla produktbilder så att det ser jämnt och bra ut i butiken. Se till att produktbilden är centrerad.

Steg 4 - Färg
Något som är viktigt är att färgprofilen på bilderna är i sRGB. Detta kan man kolla i färgprofilen per bild i bildbehandlingsprogrammet. Ibland kan vissa bilder vara i CMYK och då måste man konvertera färgprofilen till sRGB. Detta för att CMYK är en färgprofil som används vid print av bilder
sRGB är kort sagt den standard som togs fram för många år sen för att passa till dåtidens vanliga CRT-skärmar (även kända som tjockskärmar) som inte klarade stora färgrymder. Det vanliga är att man publicerar bilderna i sRGB för web och det gör att man anpassat bildens färgrymd till en storlek som fungerar med nästan alla skärmar.

Steg 5 - Kvalité


Kvaliteten för produktbilderna är viktiga för att förstärka förtroendet och att bilden är tydlig nog för att man ska kunna se produkten. Högre kvalitet ger också en professionell känsla.

Steg 6 - Sammanfattning

Vad vi har gått igenom i denna artikel:
  1. Använd JPG som filformat.
  1. Använd sRGB som färgprofil.
  1. Ladda inte upp bilder större än 200 kb i filstorlek.
  1. Använd en mall med stödlinjer, max 1000 x 1000 px.
  1. Använd bilder som har bra bildkvalité.
Lycka till!



    • Related Articles

    • Lyckas med försäljning via marknadsplatser

      För att lyckas med din försäljning finns det flera saker som är bra att ha i åtanke. Till exempel att produktbilder ska vara högkvalitativa och tilltalande. Lägg även krut på bra, informativa produkttexter. Gör med andra ord dina produkter rättvisa, ...
    • Inställningar för Miniproduktvisning

      Med hjälp av Miniproduktvisningen kan du styra över hur de små produktvisningarna visas i din webbshop. Välj vilken produktvisning som passar din butik och verksamhet bäst för att visa upp dina produkter. Steg 1 - Navigera till Miniproduktvisningen: ...
    • Symboler på varor

      I denna artikel kommer vi att gå igenom hur du applicerar symboler på produktbilder för både Miniproduktvisningen och på Produktsidan. Det finns fyra olika alternativ för vilka produkter som symbolen kan visas på: Kampanjvaror - När en produkt ...
    • Dela din webbutik med Pinterest

      Bild hämtad från Pinterest.se Tjänsten som är baserad på att användare skapar så kallade ”boards” av bilder från nätet skiljer sig från hur användare delar material via till exempel bloggar, Twitter och Facebook. Den bilddrivna tjänsten skiljer sig ...