Lyckas med försäljning via marknadsplatser

Lyckas med försäljning via marknadsplatser

Behöver din e-handel eller försäljning en skjuts? Då kan det vara en bra idé att sälja dina produkter via marknadsplatser. En marknadsplats fungerar som en återförsäljare och gör att dina produkter når en stor kundbas.

En marknadsplats är en stor distributör av olika typer av produkter. Den rymmer flera olika märken och ofta även olika produktkategorier. En marknadsplats kan vara nischad, exempelvis på sportartiklar eller skönhetsprodukter, men de riktigt stora marknadsplatserna har nästan allt.

För att lyckas med din försäljning finns det flera saker att ha i åtanke. Produktbilder ska vara högkvalitativa och tilltalande, och bra, informativa produkttexter är ett måste. Gör dina produkter rättvisa och gör köpresan smidig för kunden.

Se till att vara strukturerad i produktarbetet. Kategoriseringen av produkter är en otroligt viktig del när du expanderar din försäljning till en extern part. Alltför många e-handlare slarvar med kategoriseringen av sina produkter, vilket gör att de inte når sin målgrupp. Välj kategorier med omsorg och var konsekvent.

Konsekvens är ett ledord när det kommer till försäljning via marknadsplatser. Planera din försäljning noggrant och se alltid till att aktuella kampanjer är aktiva i samtliga försäljningskanaler.

Innan du börjar sälja via en marknadsplats – tänk på detta:
 Innan du påbörjar din försäljning är det otroligt viktigt att du har koll på avtalet mellan dig och marknadsplatsen. Läs noga igenom vilka skyldigheter ni har gentemot varandra och om du står mellan två liknande marknadsplatser – jämför dem. Hur ser avtalen ut? Hur ser besöksstatistiken ut? Hur ofta leder ett besök till ett köp?

Se även till att ha ett bra systemstöd. Om du idag för statistik manuellt är det nästan en förutsättning att investera i ett program som kan hantera ordrar och annan statistik från olika försäljningsplatser på samma ställe.

Identifiera din målgrupp:
När du bestämt dig för att ta steget och börja sälja dina produkter på en eller flera marknadsplatser är det viktigt att du identifierar din målgrupp. Har du en smal målgrupp är det en bra idé att leta upp en marknadsplats där den målgruppen rör sig. Om din målgrupp är bredare kan du med fördel använda olika marknadsplatser. Gå dit dina kunder är!


    • Related Articles

    • Webinar med Innosearch - Marknadsföring i sociala medier

      InnoSearch arbetar med Digital Marknadsföring och hjälper E-handlare att öka sin försäljning genom SEO (Sökmotoroptimering), Google Ads och Sociala Medier. Du som E-handlare kan både få en helhetslösning med samtliga tjänster, men också välja att ...
    • Hur gör man en målgruppsanalys?

      Att definiera en målgrupp är en vital del för att lyckas med sin marknadsföring och därmed sina affärs- och säljmål. Att avgränsa sig till sin målgrupp är viktigare än vad man kan tro och stärker ditt varumärke. Men hur tar man reda på vilken ...
    • Kom igång med Rule

      I denna artikeln kommer vi gå igenom hur du kommer igång med Rule. För att implementera Rule så behöver du först ha skapat en prenumeration via Rule. Har du inte gjort det kan du gå till Partners -> Rule i admin och trycka på "Kontakta oss för en ...
    • Varför borde du jobba med nyhetsbrev?

      De flesta av oss förstår betydelsen och vikten av marknadsföring. Men det är inte alla gånger vi förstår vad som faktiskt kan vara marknadsföring – och kanske framförallt relationsbyggande marknadsföring. Att arbeta med nyhetsbrev kan upplevas som en ...
    • Hur lyckas man med e-handel B2B?

      I denna artikel har vi samlat en rad nyttiga tips som du kan ta del av för att sedan komma igång med en hållbar och stark e-handel. Ta hjälp av ditt nätverk: Har du sysslat med B2B-försäljning länge? Ta då stöd i ditt nätverk. Vad har du för partners ...