Leveransadresser i systemet

Leveransadresser i systemet

Ibland vill man erbjuda kunden en alternativ leveransadress. Systemet har som standard stöd för detta, både när det gäller engångskunder och kunder som skapar ett konto. Skicka ett mail till support@nordiskehandel.se och be supporten att slå på funktionen för leveransadresser som ingår i alla lösningar. Dock är det några saker man bör vara medveten om.
När kunden har ett konto så kan man lägga till en eller flera leveransadresser på sin kundprofil. När kunden lägger en order kan personen välja vilken leveransadress som skall väljas. Kunder som använder snabbkassa kan även använda funktionen "annan leveransadress", men dessa är vad vi kallar engångskunder och med detta alternativ kan kunden inte återanvända sina uppgifter.

Att tänka på angående: alternativa leveransadresser:
  1. Nordisk e-handel måste slå på funktionen i options för alternativa leveransadresser för att butiken skall kunna använda detta.
  1. Flera betalsätt som “köper fakturor” t.ex. Klarna, Payex, SveaWebPay etc, tillåter som regel INTE “alternativa leveransadresser” och om man ändå vill använda detta så får webbutiken som regel själva ta kreditrisken.
  1. Man måste testa flödet om man använder integrationer till andra system. T.ex. så har Nordisk e-handels plattform stöd för flera olika alternativa leveransadresser på en kundprofil, men andra system som t.ex. Specter använder 1(en) alternativ leveransadress. Vilket betyder att den alternativa leveransadress som är registrerad på kundkortet löpande skrivs över vid senaste order.
  1. Testa också huruvida integrationen har stöd för att skicka en ev. uppdatering av alternativa leveransadresser på kundkortet till webbutiken. Om inte detta är fallet så skall kundkortet inklusive leveransadresser ändras i i webbutiken. Vilket i så fall kunden löpande kommer göra. Viktigt att webbutikens administration använder samma flöde.

Lycka till!



    • Related Articles

    • GDPR

      För att tillmötesgå GDPR kraven behöver ni kunna utföra visa åtgärder i er system på ställen där personuppgifter lagras. Personuppgifter kan lagras på kundkortet, orderkortet och i e-postlistor. Nedan följer en beskrivning på hur man kan redigera, ...
    • GDPR-modul

      GDPR har blivit en viktig del för e-handlare att ha koll på, samt att ha löpande kontroll över den insamlade kunddatan man besitter. Kunder kan kräva att få ut all information du har insamlad. Begär kunderna att du ska ta bort dem från systemet kan ...
    • Nshift delivery

      Att skicka paket och gods kan vara svårt. Order läggs på hög, du behöver använda olika transportörer, är postnumret till leveransadressen riktigt, hur får jag rätt transportetiketter, behövs det tullpapper till Norge, hur klarar jag returer, kan mina ...
    • Arbeta med "Köp N betala för M" funktionen

      Funktionen används med fördel om du vill skapa en slags mängdrabatt som till exempel "köp 4 betala för 3". I kundvagnen representeras detta som tex 4 för 3 -100 SEK. Hädanefter benämns denna typ av kampanj som NM-kampanj. Du bestämmer själv om ...
    • Varianthantering - Vilken artikel visas först?

      Fråga: Hur väljer systemet vilken artikel som ska visas först om man har flera olika varianter av en artikel? Svar: Gällande hur systemet väljer vilken vara som hamnar först beror på attributvärdets placering. Ett exempel är om en vara skulle ha ...