Kampanj för flera produkter

Kampanj för flera produkter

I denna artikel går vi igenom hur du skapar en kampanj och hur du sedan kopplar kampanjen till flera produkter på ett snabbt och effektivt sätt.

Obs!
Vi har släppt en uppdatering som tillåter dig att uppdatera kampanjpriset per prislista. Du finner nu fältet Kampanjpris under respektive prislista när du redigerar en artikel, och sedan under rubriken Prisinformation under fliken Artikelinformation. Det gamla fältet är avaktiverat, vilket innebär att du kanske behöver uppdatera dina importfiler om du tidigare har använt Kampanjpris som ett fält.

I nedan guide går vi även igenom hur applicerar kampanjen för den prislista du vill ha kampanj för. 

Steg 1 - Skapa en ny kampanj:
För att skapa en kampanj så loggar vi in i administrationen och åt vänster i menyn så gå in på Sortiment -> Sortimentinställningar. Vi navigerar sedan ner till fliken "Nyheter och Kampanjer". Sedan trycker du på Ny kampanj om du vill skapa en ny kampanj, annars trycker du på Ändra om du vill redigera en befintlig kampanj.


Steg 2 - Redigera din kampanj:
Sedan dyker rutan "Redigera din kampanj" upp. Börja med att ge kampanjen ett relevant namn och en rubrik (rubriken visas i butiken). Ställ även in ett start- och slutdatum. Under inställningar för datum kan du även välja ifall slutdatumet ska vara synligt eller inte. Tryck slutligen på spara.


Steg 3 - Ange ett kampanjpris:
Innan kampanjen är giltig, måste du ställa in ett kampanjpris. Detta måste ställas in för respektive vara som berörs av kampanjen. Är det många varor går det att massuppdatera varorna som ingår i kampanjen.

Gå in på Sortiment -> Varor och markera sedan varorna som ingår i kampanjen. Är det många varor som ingår i kampanjen kan du använda dig av funktionen Filtrera på varugrupp eller Avancerad sök för att lättare lokalisera varor efter varugrupp eller om det till exempel berör ett specifikt fabrikat.

För detta exempel har vi skapat en kampanj som berör muggar. Därför kommer vi att använda oss av Filtrera på varugrupp och sedan välja varugruppen Muggar, när vi valt denna varugrupp trycker vi sedan på Välj och stäng. Du kan även filtrera ut varor från flera varugrupper, då trycker du endast på välj efter att du valt varje varugrupp, när du har nått den sista varugruppen du vill filtrera på trycker du på Välj och stäng.



När du sedan har filtrerat ut produkterna som kampanjen berör trycker du sedan på Invertera. Är det så att det är så mycket produkter att det finns flera sidor av produkter kan du ställa in hur många produkter som ska visas per sida, du kan välja att visa upp till 1000 produkter per sida (Se bild nedan).

När du sedan har markerat alla produkter med hjälp av funktionen Invertera trycker du
Utför på markerade -> Uppdatera många priser.


Steg 4 - Uppdatera pris:
Sedan dyker rutan Uppdatera många artikelpriser upp vilket tillåter dig att uppdatera priset på alla kampanjvaror (Se bild nedan).
Välj att utgå från den prislista du vill ange kampanjpris för och under Uppdatera följande pris väljer du även denna prislista. Sedan under stafflingsläge väljer du Kampanjpris. Därefter väljer du alternativet Procent för hur priserna ska uppdateras och sedan att uppdateringen ska ske med en minskning (se bild nedan). Du kan även välja att avrunda priserna under Avrundning.

Klicka sedan på Ta fram sedan prisuppgifter för att se om priserna stämmer och eventuellt justera priserna. När du är färdig trycker du på Spara.



Steg 5 - Koppla kampanj till varor:

När du har angett ett kampanjpris för alla våra kampanjvaror, måste vi du sedan koppla kampanjen till samma varor. Välj  varorna som du uppdaterade i föregående steg genom Sortiment -> Varor. Markera sedan varorna som tillhör kampanjen och tryck på Utför på markerade -> och sedan Massuppdatera.

Sedan dyker rutan Massuppdatera upp som tillåter dig att tilldela rätt kampanj på dina valda varor (Se bild nedan). Välj den kampanj du vill tilldela varorna och tryck slutligen på Spara.



Steg 7 - Resultat i butiken:
För detta exempel skapade vi en kampanj som skulle dra av 10% på alla muggar. Sedan massuppdatera vi alla muggar så att dom tilldelades rätt kampanjpris och sedan så att dom även placerades i kampanjen. När detta sedan är utfört kan vi se att alla muggar nu ligger på 10% ute i butiken.

Lycka till!



    • Related Articles

    • Bulletpoints för produkter

      I denna artikel kommer vi att förklara hur du lägger till bulletpoints för produkter. Denna funktion är perfekt att använda för att framhäva specifika fördelar med produkten. Bulletpoints kan med fördel användas för att framhäva unika ...
    • Fri frakt för presentkort

      I denna artikel så ska vi gå genom hur du skapar ett fraktsätt med fri frakt för presenkort. Steg 1 - Skapa ett presentkort Skapa först ett eller flera olika presentkort genom att följa guiden denna guide. Tänk på att när du lägger till ett nytt ...
    • Inställningar för Miniproduktvisning

      Med hjälp av Miniproduktvisningen kan du styra över hur de små produktvisningarna visas i din webbshop. Välj vilken produktvisning som passar din butik och verksamhet bäst för att visa upp dina produkter. Steg 1 - Navigera till Miniproduktvisningen: ...
    • Hur du lägger till en vara för Merförsäljning

      Det finns många olika sätt att öka sin försäljning,  men ett vanligt sätt är att erbjuda kunder rabatterade varor i kassan innan de slutför sitt köp. I denna artikel kommer vi gå igenom hur man lägger upp en produkt i merförsäljningen och hur det ...
    • Flytta flera varor från en varugrupp till en annan

      I denna artikel kommer vi gå igenom hur du enkelt flyttar flera varor från en varugrupp till en annan genom att massupdatera varorna. Steg 1: Börja med att navigera till Sortiment -> Varor. Längst ner i mitten på sidan kan du välja hur många ...