Jobba med rabattkategorier

Jobba med rabattkategorier

I denna artikel skall vi gå igenom rabattkategorier och hur vi kan arbeta med rabattkategorier för att ge oss möjligheten att ge kunder olika rabattsatser för artiklar som ligger i de olika rabattkategorierna. 

För att skapa upp en rabattkategori börja med att gå till Sortiment - Sortiment inställningar - Rabattkategorier

Klicka på ny rabattkategori. 

Namnge rabattkategorin och klicka sedan på spara.


Nu behöver vi sätta artiklarna som ska tillhöra rabattkategorin, det finns två sätt att göra detta på.
Varje enskild artikel eller genom att massuppdatera flera artiklar.


För att uppdatera en artikel manuellt gå till Sortiment - Artiklar,

klicka redigera på en artikel som tillhöra rabatten,



Välj vilken rabattkategori som artikeln ska tillhöra och klicka sedan på spara och stäng.

Nu har denna artikel tilldelats en rabattkategori.

Det går också att markera flera artiklar samtidigt och massuppdatera,
under Sortiment - Artiklar,

markera artiklarna till vänster och klicka sedan på “Utför på markerade” och sedan massuppdatera.


Därefter välj vilken rabattkategori som artiklarna ska tillhöra,


Klicka på spara, nu har artiklarna fått en rabattkategori. 


Nu behöver vi uppdatera kunderna med den specifika rabattsats som de ska i samband med rabattkategorin. Olika kunder kan ha olika rabattsatser för samma rabattkategori. 

Gå till kundregister - Kunder och klicka redigera på kunden som ska få rabatt för produkterna i kategorin. Gå till fliken rabattkategorier och skriv in vilken procent just denna kund skall ha. 


Klicka sedan spara. 
Nu har vi skapat en rabattkategori där en av våra kunder har 10% rabatt på de produkter som vi kopplat till rabattkategorin.

    • Related Articles

    • Jobba med sidor

      I denna artikeln kommer vi gå igenom hur man skapar en sida och jobbar med dem. De flesta sidor som handlar om exempelvis köpvillkor, kundtjänst m.m. finns redan som standard i butiken, men önskar man att skapa en specifik sida med specifik ...
    • Varför borde du jobba med nyhetsbrev?

      De flesta av oss förstår betydelsen och vikten av marknadsföring. Men det är inte alla gånger vi förstår vad som faktiskt kan vara marknadsföring – och kanske framförallt relationsbyggande marknadsföring. Att arbeta med nyhetsbrev kan upplevas som en ...
    • Jobba med menyer - toppmeny

      I denna artikeln kommer vi gå genom hur man arbetar med menyer. Vi kommer skapa en ny meny och vi kommer placera ut denna menyn i toppmenyn i vår butik. Förkunskaper som är bra att ha innan man läser igenom denna artikeln är: Hur man arbetar i ...
    • Kom igång med Nordisk e-handel

      Nedan finner du relevanta länkar till artiklar som kan vara bra att läsa för att kunna komma igång ordentligt med er butik. Relevanta artiklar: Videoguide: Layouteditorn del 1 - Grunderna Videoguide: Layouteditorn del 2 - Lägga till ett block ...
    • Kom igång med Cookiebot

      I denna artikel kommer vi gå igenom hur du kommer igång med att använda Cookiebot. Idag måste varje webbplats följa regler relaterade till integritet och behandling av personlig information. Med explosionen av dataskyddslagar runt om i världen måste ...