Det går självklart att lägga till flera produkter i merförsäljningen samt anpassa det nya priset till olika kunder genom prislistor.
Steg 1 - Navigera till Merförsäljning:
Navigera till Order -> Merförsäljning -> Klicka sedan på den gröna knappen "Ny merförsäljning".
Steg 2 - Lägg till produkt till merförsäljningen:
I rutan som dyker upp ska du sedan välja en produkt och ställa in de inställningarna du vill ha:
Börja med att att lägga till produkten som som ska beröras av merförsäljningen, tryck på Välj artikel och sök upp den aktuella produkten.
Under detta fält dyker dina prislistor upp. Har du ett av våra grundpaket dyker endast prislistan Kundpris upp. Om du däremot har en högre prenumeration har du möjlighet att skapa flera olika prislistor och då dyker även dessa upp om du redan har skapat dessa prislistor.
Här kan du se vilka prenumerationer som tillåter prislistor.
I fältet Gäller över fyller du i den summa kunden ska uppnå för att merförsäljningen ska aktiveras. Tänk på att summan du fyller i är exklusive moms.
I fältet Gäller under fyller du i den högsta summan kunden får handla för, vilket innebär att merförsäljningen endast gäller om kunden inte överstiger summan du fyllt i fältet Gäller under.
Under Nytt pris fyller du i den summa som kunden får produkten för i samband med merförsäljningen.
När du är färdig med dina inställningar trycker du sedan på Spara och stäng.
Steg 3 - Resultat i butiken:
Om du har följt alla stegen ovan kommer sedan produkten du valt för merförsäljning vara tillgänglig i kassan när kunderna når summan du har ställt in. Dubbelkolla gärna så att det funkar genom att lägga till produkter i kassan som överstiger ditt värde för Gäller över.
En viktig sak att tänka på är att merförsäljningen som standard erbjuder kunden att lägga till en artikel till rabatterat pris. Så om man har gjort en stege med produkter och kunden ligger på en nivå att de kan välja bland flera så kan de endast lägga till en av dessa.
Tips!
Du kanske redan vet just vilka produkter du ska sänka priset på? I så fall kanske du också har förberett lagret genom att fylla upp med just de produkterna.
Men trots att du prissänker vissa produkter, finns det stor chans att dina kunder passar på att köpa även produkter som inte ingår i din kampanj. Gör därför en ordentlig inventering av ditt lager och fyll även på produkter som inte kommer ingå i rean.