Hur du lägger till en produkt för Merförsäljning

Hur du lägger till en produkt för Merförsäljning

Det finns många olika sätt att öka sin försäljning,  men ett vanligt sätt är att erbjuda kunder rabatterade produkter i kassan innan de slutför sitt köp. I denna artikel kommer vi gå igenom hur man lägger upp en produkt i merförsäljningen och hur det kommer ser ut för kunden i kassan.

Det går självklart att lägga till flera produkter i merförsäljningen samt anpassa det nya priset till olika kunder genom prislistor.

Steg 1 - Navigera till Merförsäljning:
Navigera till Order -> Merförsäljning -> Klicka sedan på den gröna knappen "Ny merförsäljning".


Steg 2 - Lägg till produkt till merförsäljningen:


I rutan som dyker upp ska du sedan välja en produkt och ställa in de inställningarna du vill ha:
Börja med att att lägga till produkten som som ska beröras av merförsäljningen, tryck på Välj artikel och sök upp den aktuella produkten.
Under detta fält dyker dina prislistor upp. Har du ett av våra grundpaket dyker endast prislistan Kundpris upp. Om du däremot har en högre prenumeration har du möjlighet att skapa flera olika prislistor och då dyker även dessa upp om du redan har skapat dessa prislistor. Här kan du se vilka prenumerationer som tillåter prislistor.

I fältet Gäller över fyller du i den summa kunden ska uppnå för att merförsäljningen ska aktiveras. Tänk på att summan du fyller i är exklusive moms.

I fältet Gäller under fyller du i den högsta summan kunden får handla för, vilket innebär att merförsäljningen endast gäller om kunden inte överstiger summan du fyllt i fältet Gäller under.

Under Nytt pris fyller du i den summa som kunden får produkten för i samband med merförsäljningen.

När du är färdig med dina inställningar trycker du sedan på Spara och stäng.

Steg 3 - Resultat i butiken:


Om du har följt alla stegen ovan kommer sedan produkten du valt för merförsäljning vara tillgänglig i kassan när kunderna når summan du har ställt in. Dubbelkolla gärna så att det funkar genom att lägga till produkter i kassan som överstiger ditt värde för Gäller över.

En viktig sak att tänka på är att merförsäljningen som standard erbjuder kunden att lägga till en artikel till rabatterat pris. Så om man har gjort en stege med produkter och kunden ligger på en nivå att de kan välja bland flera så kan de endast lägga till en av dessa.

Tips!
Du kanske redan vet just vilka produkter du ska sänka priset på? I så fall kanske du också har förberett lagret genom att fylla upp med just de produkterna.

Men trots att du prissänker vissa produkter, finns det stor chans att dina kunder passar på att köpa även produkter som inte ingår i din kampanj. Gör därför en ordentlig inventering av ditt lager och fyll även på produkter som inte kommer ingå i rean.



    • Related Articles

    • Lägga till en video

      I denna artikel kommer vi gå genom hur man lägger till en video i butiken. Vi kommer skapa nytt block och sedan lägga in en video. Förkunskaper som är bra att ha innan man läser igenom denna artikeln är: Så arbetar du med layouteditorn Steg 1 - Välj ...
    • Finns det möjlighet att tilldela flera attributvärden på en produkt?

      Fråga: Finns det möjlighet att tilldela flera attributvärden på en produkt? Svar: Det finns ingen gräns för hur många attribut eller attributvärden du kan ha på en produkt. Du kan i princip ha oändligt många olika alternativ. Men, med detta så medför ...
    • Hur gör man en målgruppsanalys?

      Att definiera en målgrupp är en vital del för att lyckas med sin marknadsföring och därmed sina affärs- och säljmål. Att avgränsa sig till sin målgrupp är viktigare än vad man kan tro och stärker ditt varumärke. Men hur tar man reda på vilken ...
    • Skapa en produkt

      I denna artikel ska vi skapa en enkel produkt för vår butik, produkten kommer ha ett namn, en beskrivning, pris och en produktbild. Vi kommer även att titta lite på vart man kan göra olika inställningar som kan vara bra att känna till. Steg 1 - Skapa ...
    • Redirects för en domän

      I denna artikel kommer vi gå igenom redirects och nyttan med det. Redirects används för sidor eller domäner som inte längre finns eller används. Exempel på detta är att ni har en vara eller varugrupp som inte längre finns i systemet men som har ...