Google funktioner i butikens admin

Google funktioner i butikens admin

I denna artikel skall vi gå igenom de olika Google funktioner som finns i butikens admin. 
Vi navigerar till Marknadsföring - Google, här under finns det några olika flikar för olika funktioner.

Adwords omvandlingsspårning
Detta fält kan användas för att lägga in kod för Adwords. 

Analytics spårkod 
I rutan för ID, kan ni lägga till ert Google Analytics spår ID. 
Glöm inte att ni behöver kryssa i rutan för "Aktivera E-commerce Tracking" för att alla funktioner skall
fungera korrekt. Tänk på att om ni kör analytics genom Google Tag Manger behöver ni kryssa i rutan för "Aktivera E-commerce trackig" för att få alla kod att köra korrekt i butiken. 

De olika data lager som används för Google analytics i plattformen: 
purchase
begin_checkout
add_payment_info
view_item
add_to_cart

Vill ni läsa mer om hur ni kommer igång med Google Analytics kan ni läsa det här

Webmastertool verifieringskod
Ett fält där man kan lägga in verifieringskod. 

Google Tag Manager
Här har ni tillgång till att lägga in kod som ska köras i head eller body tagen på hemsidan.
Framförallt kan den hantera Google Tag Manager kod som kommer köras bland det första på sidan.

Google Merchant Center
Under denna flik hittar ni produktfeed för Google Merchant Center,
Ni hittar vår guide för inställningar för detta här
    • Related Articles

    • Inställningar för Google Merchant center i butikens admin

      I denna guide skall vi gå igenom hur man kan arbeta Google Merchant Center i butikens admin, inställningar som görs i Googles gränssnitt hänvisar vi till deras hjälpcenter vid eventuella frågor. Börja med att gå till Marknadsföring - Google - Google ...
    • Kom igång med Google Analytics 4

      I denna artikel kommer vi att gå igenom hur du lägger in din spårkod för Google Analytics 4 och var du hämtar ut koden. Den 1 juli 2023 bearbetas inte data längre i standardegendomar i Universal Analytics. Du kan se dina Universal Analytics-rapporter ...
    • Webinar med Nick Thaulow - Google Analytics för e-handel

      I webinaret nedan frågar vi Google-experten Nick Thaulow om Google Analytics för e-handel och vad som kan vara bra att tänka på och vilken data du kan se med hjälp av Google Analytics.
    • Webinar - Allt du behöver veta inför Google Analytics 4 med Innosearch

      Den 1 juli 2023, kommer Universal Analytics att sluta ta emot ny data och helt ersättas av GA4. Därför bjöd vi in till ett webinar tillsammans med InnoSearch, för att diskutera just detta. Tillsammans Johanna Hall och Jonathan Berlin på InnoSearch ...
    • Webinar: Google Ads - Hur ska du tänka under en lågkonjuktur med Innosearch

      Vi går mot tuffare tider, rekordhög inflation och höjda räntor som drabbar både hushåll och företag vilket i sin tur skapar oroligheter för hur handeln kommer påverkas framåt. I takt med detta, bjöd vi in till ett webinar tillsammans med InnoSearch's ...