GDPR

GDPR

För att tillmötesgå GDPR kraven behöver ni kunna utföra visa åtgärder i er system på ställen där personuppgifter lagras.
Personuppgifter kan lagras på kundkortet, orderkortet och i e-postlistor. Nedan följer en beskrivning på hur man kan redigera, radera , anonymisera och exportera uppgifter som finns nedan

1. Kundkortet
För att hantera uppgifter på kundkortet gå in på kundregister -> kunder. I vyn som du möts av kan du radera hela kundkortet genom att trycka på papperskorgssymbolen.


För att redigera eller radera enskilda uppgifter gå in på kundkortet genom att trycka på redigera som är markerad nedan.


Sedan kan du redigera eller radera uppgifter



Förutom översiktet kan personuppgifter sparas under leveransadresser.
För att anonymisera uppgiften kan du radera uppgiften du vill anonymisera.

2. Orderkortet
För varje order en kund gör skapas det orderkort. På orderkortet kan det sparas personuppgifter som namn, efternamn, e-post, telefon, adress och leveransadress. Man kan inte radera orderkortet man men kan anonymisera personuppgifter på orderkortet genom att skriva in till exempel xxxx för personuppgiften man vill anonymisera.

Man kan komma åt orderkort på 2 sätt. Antingen kan man trycka på fliken Order på kundkortet eller gå in på Order -> Order.
För att komma åt orderkortet inne på Order -> Order tryck på redigera knappen.


Inne på orderkortet kan personuppgifter finnas under beställare och leveransadress



För att anonymisera personuppgifter tryck på redigera och skriv in xxxx istället för uppgiften du vill anonymisera.



3. E-postlistor
Personuppgifter kan finnas i e-postlistor. Listorna finns under Kundregister -> E-postuskick. Inne på e-postutskick behöver man gå in under fliken e-postlistor sedan behöver man trycka på ikonen som är markerad nedan.


Efter att man har tryckt på symbolen kommer man kunna se medlemmar i e-postlistan, redigera eller radera dessa.



4. Registerutdrag, radering och korrigering av personuppgifter.
  1.  För att radera personuppgifter. Behöver du gå in på samtliga ställen som beskrivs ovan i systemet och radera personuppgifter. (OBS! Som nämnt ovan kan man inte radera orderkortet men personuppgifter kan anonymiseras).
  2. För att ta fram en registerutdrag behöver man gå på samtliga ställen som beskrivs ovan kopiera in uppgifter i en fil för personen det gäller och skicka filen till kunden.
  3. För att korrigera personuppgifter behöver man gå in på berörd ställe i systemet och korrigera uppgiften.

5. Automatisering

Guiden ovan beskriver hur man kan hantera personuppgifter manuellt. Vissa prenumerationer har en funktion som hanterar personuppgifter automatiskt, här kan du läsa mer om vad som ingår i din prenumeration.

Vill du läsa mer om GDPR-modulen eller beställa den så kan du göra det här.

Lycka till!

    • Related Articles

    • GDPR-modul

      GDPR har blivit en viktig del för e-handlare att ha koll på, samt att ha löpande kontroll över den insamlade kunddatan man besitter. Kunder kan kräva att få ut all information du har insamlad. Begär kunderna att du ska ta bort dem från systemet kan ...
    • Webinar med Cookiebot - Integritet på nätet: Så arbetar du med GDPR och Cookie Consent

      Idag måste varje webbplats följa regler relaterade till integritet och behandling av personlig information. Med explosionen av dataskyddslagar runt om i världen måste din e-handel vara kompatibel på alla de marknader som ditt företag verkar på. ...
    • Kom igång med Cookiebot

      I denna artikel kommer vi gå igenom hur du kommer igång med att använda Cookiebot. Idag måste varje webbplats följa regler relaterade till integritet och behandling av personlig information. Med explosionen av dataskyddslagar runt om i världen måste ...
    • Ranka högre på google med eget SSL

      Säkra din butik med SSL-certifikat. SSL fungerar som en trygghetsstämpel för att bekräfta att din butik är säker att handla i. Men nu förbättrar den även din SEO och därmed din ranking på Google! Google har länge strävat efter att få Internet till en ...