Expandera till nya marknader

Expandera till nya marknader

Att göra intåg på helt nya marknader och börja sälja på nya marknadsplatser är ingenting som sker över en natt, det finns nämligen en helt del att tänka på för att expansionen ska bli så lyckad som möjligt.

Tänk på dessa 5 tips i samband med din expansion:
Börja nära: Om du just nu driver en lönsam e-handel i Sverige och vill börja expandera mot den internationella marknaden är ett bra första steg att satsa på Norden. Norden ligger inte endast geografiskt nära utan även kulturellt. Däremot så når du flera miljoner nya potentiella kunder och ges erfarenhet inför en större expansion.

Skynda långsamt: För en lyckad expansion mot nya marknader krävs det en bra struktur och att allting fungerar. Därför är det, som tidigare nämnt, fördelaktigt att börja i en mindre skala för att sedan växla upp successivt. Ge din expansion tid!

Gör research: Gör din efterforskning väl och ta reda på vilka olika marknadsplatser som finns i de länder du planerar att expandera till. Anpassa din marknadsföring och erbjudande mot just den marknaden du är intresserad av. Om du exempelvis har en kampanjstrategi som går bra i Sverige behöver det inte betyda att den går bra internationellt. Desto mer du vet om marknaden i fråga, desto enklare och mer lyckad kommer din expansion att bli.

Ha en strategi: Ha en tydlig plan med din expansion och sätt delmål. På så sätt blir det enklare för dig att följa resultatet av din expansion men även se vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra.

Anpassa dig: Om du märker att din strategi inte fungerar på en viss marknad - var inte rädd att tänka om. Läs av marknaden än mer och anpassa dig efter den. Se det alltså inte som ett misslyckande ifall det i början av expansionen går trögt, se det istället som en lärdom och använd kunskapen till att göra ännu bättre ifrån dig.




    • Related Articles

    • Byta plattform till Nordisk E-handel!

      Trött på din gamla lösning? Dags att lyfta din e-handel till nya nivåer? Under de senaste åren har en stor del av våra nya kunder bytt till oss från en gammal webbutikslösning. Vi ser det som ett bevis på att många system inte hängt med i ...
    • Får man lov att överlåta butiken till någon annan?

      Fråga: Får man lov att överlåta butiken till någon annan? Svar: Absolut, det går att överlåta butiken, men för att göra det behöver man fylla i en överlåtningsblankett som man skickar in till oss, som behöver granskas. Den tillträdande Kunden är inte ...
    • Koppla din butik hos Nordisk E-handel till Cevoid

      Cevoid är en partner till oss på Nordisk E-handel, med Cevoid som tjänst kan du samla in content direkt från kunderna och via sociala medier. I plattformen kan du sen skapa gallerier till alla delar av hemsidan som hjälper er att inspirera och ...
    • Hur du lägger till en produkt för Merförsäljning

      Det finns många olika sätt att öka sin försäljning, men ett vanligt sätt är att erbjuda kunder rabatterade produkter i kassan innan de slutför sitt köp. I denna artikel kommer vi gå igenom hur man lägger upp en produkt i merförsäljningen och hur det ...
    • Introduktion till affärssystem

      När din verksamhet växer så börjar det bli dags att reducera det manuella arbetet och i många fall så är en integration mot ett affärssystem bland det första du bör se närmare på. Som regel rekommenderar vi att du göra så mycket som möjligt i ...