Tänk på dessa 5 tips i samband med din expansion:
Börja nära: Om du just nu driver en lönsam e-handel i Sverige och vill börja expandera mot den internationella marknaden är ett bra första steg att satsa på Norden. Norden ligger inte endast geografiskt nära utan även kulturellt. Däremot så når du flera miljoner nya potentiella kunder och ges erfarenhet inför en större expansion.
Skynda långsamt: För en lyckad expansion mot nya marknader krävs det en bra struktur och att allting fungerar. Därför är det, som tidigare nämnt, fördelaktigt att börja i en mindre skala för att sedan växla upp successivt. Ge din expansion tid!
Gör research: Gör din efterforskning väl och ta reda på vilka olika marknadsplatser som finns i de länder du planerar att expandera till. Anpassa din marknadsföring och erbjudande mot just den marknaden du är intresserad av. Om du exempelvis har en kampanjstrategi som går bra i Sverige behöver det inte betyda att den går bra internationellt. Desto mer du vet om marknaden i fråga, desto enklare och mer lyckad kommer din expansion att bli.
Ha en strategi: Ha en tydlig plan med din expansion och sätt delmål. På så sätt blir det enklare för dig att följa resultatet av din expansion men även se vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra.
Anpassa dig: Om du märker att din strategi inte fungerar på en viss marknad - var inte rädd att tänka om. Läs av marknaden än mer och anpassa dig efter den. Se det alltså inte som ett misslyckande ifall det i början av expansionen går trögt, se det istället som en lärdom och använd kunskapen till att göra ännu bättre ifrån dig.