Dela din webbutik med Pinterest

Dela din webbutik med Pinterest

Bild hämtad från Pinterest.se

Tjänsten som är baserad på att användare skapar så kallade ”boards” av bilder från nätet skiljer sig från hur användare delar material via till exempel bloggar, Twitter och Facebook.

Den bilddrivna tjänsten skiljer sig också från andra Socala Media-plattformar på grund av dess användarbas. Statistik från februari 2012 visar att 90% av användarna på Pinterest är kvinnor. Även om tjänstens popularitet har ökat antalet män som använder tjänsten är det tydligt att det är tjejerna som visar vart skåpet ska stå. I och med att Pinterest ökat i popularitet har också antalet företag som använder sig utav Pinterest ökat dramatiskt den senaste tiden. Även om tjänsten fortfarande är störst i USA växer den snabbt i hela världen.

Genom att använda sig av och finnas på Pinterest driver många webbutiker, bloggare, konstnärer och kändisar relevanta och passionerade besökare till sina webbsidor. Som privatperson kan man se på Pinterest som ett sätt att följa med i trender och upptäcka delar av internet man kanske aldrig annars skulle få möjlighet att upptäcka. Som e-handlare kan man se Pinterest som ett komplement till sin övriga närvaro i sociala medier och sökmotorer.Hur kan man som e-handlare använda sig av Pinterest?

Hur kan man som e-handlare använda sig av Pinterest?
  1. Till att börja med så bör man skapa sig ett användarkonto. Än så länge så måste man bli inbjuden till tjänsten, och det går att ansöka om en inbjudan på Pinterest.com.
  2. Skapa relevanta boards. Tänk på vilka olika typer av kunder du ha och vad de skulle vara intresserade av att följa. Kanske vill du skapa en board med produkter som du tycker är de absolut snyggaste. Eller så vill du skapa en board där du visar upp unika produkter. Det finns också de som gör boards där de samlar kampanjvaror. Tänk efter själv. Ingen känner dina kunder så bra som du.
  3. Lägg till en ”Pin-it”-knapp i din webbutik. Det möjliggör för dina besökare att enkelt dela med sig av bilder från din webbutik på deras profiler.
  4. Sluta inte optimera. Du kan alltid göra någonting lite bättre. Det kan röra sig om att själv vara aktiv på Pinterest för att få så många följare som möjligt, att ta bättre och fler produktbilder så att andra vill dela med sig av dem, att sitta och lura på hur du bästa kan lägga upp dina boards för att ge dina följare på Pinterest mervärde. Orden ”Jag är klar” står inte att finna i e-handlarens ordbok.
  5. Lägg till en följa-knapp i din webbutik. Det möjliggör för dina besökare ser ditt innehåll och att det dyker upp i deras feed.

Såhär lägger till en följ-knapp för Pinterest:
Gå in på Sidor -> Layouteditor och välj den del av butiken du vill att följa-knappen ska vara synlig på. Här kan du läsa mer om hur du arbetar med layouteditorn.


Sedan lägger du till ett Eget textblock och går in och redigerar detta block, då dyker rutan nedan upp:


Under Blocknamn kan du sedan skriva Pinterest så att du enkelt kan hitta knappen i layouteditorn. Sedan behöver du fylla i koden för följa-knappen i den ordning som det är inlagt nedan. Detta gör du under fliken Eget text block. Här kan du hitta koden så att du enkelt kan kopiera och klistra in koden.

Obs! Tänk på att du behöver kopiera in både översta och understa raden kod från Pinterest hemsida (Se bild nedan):   

Tips!
Om du saknar något tillägg som inte nämns i denna artikel kan du kika på denna sida.



    • Related Articles

    • Designskisser för din webbutik

      Vill du ha en unik design på din e-handel? Vet du inte hur du ska få till bästa möjliga startsidan? Våra designers har många års erfarenhet av att skissa upp alla delar i en webbshop med konvertering och användarvänlighet som fokusområden. Våra ...
    • Guide: Koppla Mailchimp till din webbutik

      I denna artikel går vi igenom hur du kopplar Mailchimp till din webbutik. Först och främst behöver du sätta upp ett konto hos Mailchimp, sedan kan du följa stegen nedan. När du har satt upp ett konto behöver du även sätta upp din första lista, så att ...
    • Integrera din e-handel med Mailchimp

      Växla upp din e-handel med en realtidskoppling till en av marknadens bästa marknadsföringsplattformar. Nå ut till dina kunder med relevanta utskick som är enkla att bygga och riktade mot specifika kundsegment. Vi ger dig en synkronisering av hela ...
    • Kom igång med Cookiebot

      I denna artikel kommer vi gå igenom hur du kommer igång med att använda Cookiebot. Idag måste varje webbplats följa regler relaterade till integritet och behandling av personlig information. Med explosionen av dataskyddslagar runt om i världen måste ...
    • Varför borde du jobba med nyhetsbrev?

      De flesta av oss förstår betydelsen och vikten av marknadsföring. Men det är inte alla gånger vi förstår vad som faktiskt kan vara marknadsföring – och kanske framförallt relationsbyggande marknadsföring. Att arbeta med nyhetsbrev kan upplevas som en ...