I artikeln nedan listar vi fyra saker som kan vara bra att tänka på inför Black friday.
Hur lyckas jag med min e-handel under Black Friday?
Det är viktigt att din e-handel känns up-to-date. Dela in dina kampanjer i olika kategorier och byt med fördel ut headers och banners så att de har med Black Friday att göra. Det är heller ingen dum idé att SEO-optimera texten på hemsidan så att den passar med ditt erbjudande. När du uppdaterar e-handeln med exempelvis dina kampanjer, se till att göra detsamma i dina andra sociala kanaler så att dina erbjudanden får största möjliga spridning.
Nordisk E-handel erbjuder ett SEO paket om du vill ha hjälp med att sökoptimera din e-handel: Läs mer om det här!
Marknadsföring inför Black Friday
Att marknadsföra dig själv inför den stora readagen ger dig ett försprång i kapplöpningen med konkurrenter. Ett bra sätt är att hinta om, eller faktiskt berätta om de rabatter du kommer att ha under Black Friday till dina redan befintliga kunder. Det kan du göra genom exempelvis nyhetsbrev. Något som ofta uppskattas är även ett personligt erbjudande som endast går ut till de som prenumererar på dina nyhetsbrev, det skapar en exklusiv känsla hos din kund.
Hur kan du förbereda din kundtjänst inför Black Friday?
I samband med Black Friday kan det komma att bli extra hög aktivitet i din webbutik som kan belasta din kundtjänst. Se till att vara rustad! Kunder vill ha svar snabbt och desto bättre service du kan ge dem desto högre chans är det att de återkommer till just din e-handel. Om du driver en liten e-handel med få eller enstaka anställda kan det vara en god idé att ta in extrahjälp runt Black Friday.
Ha tydliga kontaktuppgifter i din butik på hur de kan komma i kontakt med er, både om ni erjuder kundtjänst på mail och telefon. Se då till att den informationen är synlig mot kund, antingen placerad i headern eller footern.
Kan sökorden påverka synligheten på Google under Black Friday?
Under Black Friday har du chansen att locka kunder som inte känner till din e-handel sedan tidigare. Många av de som letar erbjudanden använder sin sökmotor för att söka på nyckelord som “produkt + Black Friday”. Uppdatera därför rubriker och brödtexter med relevanta nyckelord, på så sätt ökar du chansen att synas i sökmotorns träffar och få in trafik till hemsidan som kan leda till fler konverteringar.